The State of Inbound 2016 samengevat in 5 punten

Inbound Marketing, Hubspot
Written by Dimi Coppé

Hoe gaat het met Inbound Marketing anno 2016 en waar gaat het naartoe? Naar jaarlijkse gewoonte brengt Hubspot verslag uit in 'The State of Inbound', hun jaarlijkse analyse over hoe online marketing verandert met de jaren. De manier waarop bedrijven en consumenten omgaan met technologie, marketing en reclame verandert continu. Het is dus geen slechte zaak dat we jaarlijks voorzien worden van deze uitgebreide dataverzameling. De State of Inbound word opgesteld door ondervraging van zo'n 4500 ervaren marketing- en salesmensen over de hele wereld.

Een knap staaltje rapportage  als u het ons vraagt. U kan het hele rapport hier downloaden, of u neemt genoegen met de essentie van de zaak die we hieronder voor u neerpennen in een aantal puntjes.

Marketeers houden nog te weinig rekening met de wensen van de klant

Dat content essentieel is in digital marketing, daar zijn zowel marketeers als consumenten het over eens. Alleen: ze zijn het niet altijd eens over hoe en waar die content moet worden gebruikt. Om relevant te blijven als marketeer is het dan ook essentieel om verschillende types content aan te bieden aan je publiek, in functie van hun wensen. Niet iedereen heeft nood aan lange blogposts of checklists, terwijl anderen dan weer geen fan zijn van video's of infographics. Met bloggen of het inzetten van social media alleen, zal je er niet komen. In dat kader staan marketeers blijkbaar te popelen om Youtube in te schakelen voor content distribution. En terecht!

grafiek verspreiding kanalen

Discrepantie tussen salesverwachtingen en klantenverwachtingen

Er is een duidelijke breuk tussen wat de hedendaagse koper verwacht van bedrijven en hoe traditionele salesteams daarop inspelen. Door het ontstaan van nieuwe en voortdurend evolueren van bestaande technologiën, verandert de Buyer Journey, de manier waarop potentiële kopers doorheen een aankoopproces gaan. Dat betekent dat ze anders, op andere plaatsen en via andere verwachtingen in zo'n proces stappen. En daar moet een modern salesteam zich naar aanpassen.

Welke richting je uit moet met je salesteam om relevant te blijven voor de hedendaagse consument wordt mooi in kaart gebracht. Deur-aan-deur-verkoop werkt niet (meer), laat dat duidelijk zijn. Aangezien je als verkoper de touwtjes niet meer in handen hebt kan je salesteam maar beter behulpzaam te werk gaan en de pushy aanpak achterwege laten.

Waar anders dan op onze favoriete sociale media kunnen we interageren met potentiële kopers? Investeren in social selling is de eerste stap naar het salesteam van de toekomst.

 sales grafiek

The Rise of Adblockers

Globaal gezien steeg het gebruik van Adblockers met 41% over de laatste 12 maanden. Werk je met pop-up advertenties? Dan zal 70% van de mensen die je pop-up zag minder denken van jouw brand. Zo'n 429 miljoen mensen gebruiken al een ad blocker op hun mobiel apparaat. Weet dat daarnaast 83% van de mensen met een smartphone graag de optie zou hebben om advertenties te blokkeren.

You get the picture: zowat iedereen haat advertenties. Maar weet je ook waarom?

adblockers grafiek

Wist u al hoe Google denkt over pop-up advertenties?

googlepopups 

Prioriteiten en uitdagingen voor marketing en sales

De meerderheid is het erover eens dat het genereren van klanten prioriteit #1 is. Dat is logisch, het uiteindelijke doel van elke marketingactiviteit is tenslotte dat er voldoende geld in het laatje komt, en dat is al jaren zo.  Een waardige nummer 2 is de trafiek naar de website de hoogte in krijgen, gevolgd door upselling: inkomsten genereren uit reeds bestaande klanten.

De marketingmachine laten draaien wordt over het algemeen belangrijk bevonden, maar altijd met de financiële opbrengst ervan in het achterhoofd.  

prioriteiten grafiek

We weten nu dus waar we met marketing naartoe willen. Maar waar heeft de gemiddelde marketeer het meestal moeilijk mee? Met kop en schouders zien we 'websitetrafiek genereren' en 'ROI van marketingactiviteiten aantonen' er bovenuit steken. Het concretiseren van je inspanningen is dé kunst.

Resultaten van campagnes kunnen voorleggen, ondersteund door data, is waar velen het moeilijk mee hebben. Vaak is dat door een gebrek aan de juiste tools.
uitdagingen grafiek

Het vertrouwen in de eigen marketing strategie

Het resultaat van dit onderzoek is frappant en zeer betekenisvol.

Bij de algemene vraag 'heeft u het gevoel dat de marketing strategie van uw organisatie effectief is' moest 61% van de ondervraagden “neen” antwoorden. 

Van die ondervraagden zijn de organisaties die investeren in Inbound marketing 4 keer zo vaak geneigd om de eigen marketingstrategie hoog aan te schrijven dan bedrijven met een focus op outbound marketing.

vertrouwen grafiekInbound Marketing wint aan populariteit omdat niet alleen technologie, maar ook mensen veranderen. De beste manier om op die verandering in te spelen is:

"Where they read, we write.
Where they buy, we sell."

Je vindt deze statistieken en nog veel meer data omtrent Inbound Marketing terug in het volledige rapport.

 

State of Inbound 2016