Van website naar webpagina’s: een wijziging van denkbeeld

Drupal, Inbound Marketing
Written by Mia

Google en andere zoekmachines ranken geen websites, maar wel afzonderlijke webpagina’s. Nochtans denken nog heel veel bedrijven enkel in termen van volledige sites. De principes van Inbound Marketing draaien echter niet puur rond je site, maar vooral rond de juiste landingspagina’s om je bezoekers aan te trekken en te boeien.

Deze verandering in denken zet aan tot grote veranderingen in je website design strategie. Om ervoor te zorgen dat je bedrijf sterk blijft en je site hoog blijft ranken, zijn een paar aanpassingen cruciaal. We zetten alvast de belangrijkste zaken op een rijtje om zo een goede website te waarborgen.

De anatomie van een goede website

Content

Vergeet het idee dat je website er uit moet zien als een omslachtige verzameling van alle informatie die je uit de bedrijfsarchieven hebt gehaald. Om je website van de juiste content te voorzien, is het belangrijk om de noden, behoeften en vragen van je bezoekers te achterhalen. Gebruik elke pagina van je site dan ook bewust om deze vragen te beantwoorden en laat je bezoekers bijleren. Want als ze bij jou het antwoord op hun vragen vinden, hebt je meteen een stapje voor in het aankoop- op keuzeproces van je mogelijke klant. Probeer de focus niet meteen op producten of diensten te leggen, dat komt later wel. Geef bezoekers voldoende informatie zodat ze zich 100% comfortabel voelen wanneer ze op je website terecht komen en probeer die relatie te onderhouden om hen tot aankoop over te laten gaan.

Aangezien je bezoekers terug wil halen naar je site is het essentieel om op geregelde tijdstippen nieuwe content te voorzien. Tien jaar geleden bezocht men je website eenmalig om daarna nooit meer terug te komen, zelfs al vonden ze je website interessant. Vandaag de dag bezoekt men je site twee, drie of zelfs vier keer per maand. Waarom? Omdat bezoekers op zoek zijn naar de juiste antwoorden op hun vragen. Geef hen dus waar ze naar op zoek zijn, want hoe meer kwalitatieve en behulpzame inhoud je aanbiedt, hoe meer leads je zal genereren voor je bedrijf. Zorg er dan ook voor dat elke pagina op je site een eigen strategie heeft. Onderstaande vragen kunnen daarbij alvast helpen:

  • Welke vraag of behoefte heeft de bezoeker en hoe kunnen we die oplossen?
  • In welke fase van de ‘buyer journey’ bevindt de bezoeker zich?
  • Welke actie willen we hen laten ondernemen als ze deze pagina bezoeken?
  • Voor welke zoektermen willen we dat deze pagina rankt in zoekmachines?
  • Welke andere pagina's of Content Offers kunnen hen helpen om extra informatie te krijgen, zodat ze met ons in zee willen gaan?

Navigatie

Veel bezoekers zullen je site bereiken via landingspagina’s, nadat ze via Google, email of SEA bij je zijn terechtgekomen. Dat eerste contact is een aanzet voor een langer bezoek en een verkenning van je organisatie. Een goede navigatie is van cruciaal belang voor een kwalitatieve site. Het ontwerp van de navigatie van een website heeft een grotere impact op het succes van je website dan je in eerste instantie zou denken. Zo beïnvloedt het niet alleen het verkeer maar ook de conversies en de gebruiksvriendelijkheid van je website. Essentiële vragen om te bepalen of je navigatie goed is opgezet zijn onder andere:

  • Weten bezoekers wat je voor hen kan betekenen en op welke manier?
  • Is de informatie waarnaar ze op zoek zijn gemakkelijk te vinden?
  • Zorgen de verschillende elementen op deze pagina voor een goede gebruikservaring?
  • Is er een duidelijke call-to-action aanwezig?

Design

Een website is nooit 100% ‘af’. Er bestaat dan ook geen ‘definitieve’ versie van je website. Wil je een grote hoeveelheid aan leads genereren op je website? Dan is het aangewezen om je website op maandelijkse basis te optimaliseren. Deze continue optimalisatie noemen we ook wel eens een ‘Growth-Driven Design’. Door de vormgeving van elke pagina af te stellen op de analyse van je bezoekerscijfers (en mogelijke A/B testing) zal je website groeien en zo sneller bezoekers omzetten in leads. En of dat dan gebeurt binnen een open source CMS-omgeving als Drupal, of binnen een SaaS-aanpak zoals HubSpot, dat doet er niet zo veel toe.

Stap voor stap

Zoals eerder vermeld is het aan te raden om je website op maandelijkse basis te optimaliseren op basis van analyses van bezoekersgedrag. Maar daar kruipt natuurlijk heel wat werk in. Wij raden je dan ook aan om te starten met je meest bezochte pagina’s en de pagina’s waar je de meeste bezoekers naartoe wil leiden. Herwerk deze populaire pagina’s zodat ze bezoekers omzetten in leads.

Ben je ook benieuwd hoe je website je meer leads kan laten genereren? Vraag dan snel onze Inbound Barometer aan een ontdek welke wijzigingen je aan je site kan doorvoeren om meer leads te genereren!

New Call-to-action