Datavisualisatie met Google Data Studio: de voor- en nadelen

Written by Denis Vandepitte

Op de Google Analytics User Conference, eind augustus 2016, kregen we een live demo te zien van Google Data Studio en we waren op slag verliefd!

shutterstock_478129546.png“The wait is over.” Data in een handomdraai.

Met trots kondigde Google enkele weken geleden aan dat de bètaversie van Google Data Studio wereldwijd beschikbaar is, en dus ook in België. Hiermee betreedt Google ook de markt van datavisualisatie en dashboarding software en gaan ze de concurrentie aan met toepassingen zoals Klipfolio.

De mogelijkheden om te rapporteren vanuit Google Analytics zijn altijd redelijk beperkt gebleven en het oog wil ook wat: dashboards in Analytics zien er nu niet bepaald aantrekkelijk uit. Daarom is er nu Data Studio.

Het nut van KPI dashboards

Vraag je je af of een dashboard met jouw belangrijkste web-KPI's interessant kan zijn voor jouw bedrijf? Het antwoord is een volmondige "ja". Met een dashboard volg je de prestaties van al je online activiteiten of campagnes op de voet op en kan er transparant over worden gecommuniceerd. Ook bespaart u gegarandeerd kostbare tijd aangezien zowat het hele rapporteringsproces wordt geautomatiseerd. Elke tool die je gebruikt geeft op zichzelf wel inzichten in bezoekersgedrag of het afgelegde conversiepad, maar nergens krijg je een helder overzicht van al je online kanalen. Met een KPI dashboard maak je je online doelen visueel.

data studio example.png

Wat is Google Data Studio

data source-814161-edited.pngIn essentie is het een applicatie waarin je alle data kan verzamelen uit verschillende ‘data sources’: daarmee bedoelen ze voornamelijk alle andere Google applicaties zoals Google Adwords, Analytics, Search Console of Youtube. Daar botsen we helaas wel meteen op een een van de grootste beperkingen: de focus ligt
momenteel iets te veel, om niet te zeggen enkel op Google-databronnen.

Ben je erin geslaagd enkele databronnen te koppelen in Data Studio, dan kan je meteen spelenderwijs tabellen en grafieken uit je mouw schudden. Hier zit de kracht van Data Studio: in tegenstelling tot sommige andere applicaties werkt alles heel intuïtief en eenvoudig. Zeker voor wie al bekend is met web statistieken. Alles ziet er bovendien ook meteen goed uit.

De dashboards die je tevoorschijn tovert zijn interactief en dynamisch. Dat houdt in dat de data die je gebruikt in realtime wordt geüpdatet. Je hoeft met andere woorden niks aan te passen om de laatste cijfers te raadplegen. Beweeg je met je cursor over de grafieken, dan verschijnen er gedetailleerde cijfers.

Schermafbeelding 2017-04-25 om 17.00.46.png

Data Studio is héél gebruiksvriendelijk voor zowel online marketeers als eindklanten. De tijd van maandelijkse rapportages waarbij je screenshots bij elkaar sprokkelt in een PowerPoint-bestandje, die is voorbij. Op een paar uur tijd heb je al een stevig dashboard opgezet waar zowel jij als de klant meteen wijs uit worden. Via tekstlabels kan je de weergegeven data voldoende duiden om het geheel overzichtelijk te houden. Om je creatie te delen hoef je enkel een e-mailadres in te vullen of een link te delen. Dat gaat op exact dezelfde manier dan het delen van een Google Drive file.sharing.png

Het stukje software is echter nog steeds in beta, wie weet wat staat er ons nog te wachten in de nabije toekomst. Hoe dan ook, wij waren meteen verkocht!

 

Voordelen

  • Het is volledig gratis!

  • Gebruiksvriendelijk en makkelijke integratie van Google databronnen

  • Eenvoudig delen en samenwerken

Nadelen

  • Geen opties voor exporteren

  • Gebrek aan third-party databronnen

  • Hier en daar nog wat bugs en beperkingen

 

Wil je meer te weten komen over Google Data Studio of had je graag een demonstratie van de tool en al zijn mogelijkheden, neem dan gerust contact op met een van onze online-experten.

contact opnemen met Mia