Waarom klikken we eigenlijk? Tips voor betere Calls-To-Action

Inbound Marketing, webdesign
Written by Steven Van Duyse

Achter een goede call-to-action zit veel meer dan je op het eerste zicht zou denken. Er zijn namelijk een aantal aspecten waar je op kan inspelen waardoor je bezoeker beter zal reageren op je CTA. Een aantal van deze aspecten vermommen we in deze blog graag als concrete tips voor betere calls-to-action.

#1 Schrijf copy die ‘klikbaar’ is

Het hele punt van een CTA? Dat is ervoor zorgen dat je bezoeker actie onderneemt. Schrijf dus onweerstaanbare copy waar je wel op moét klikken. Hou tijdens het schrijven van je CTA zeker rekening met onderstaande tips.

  • Hou het kort. Een CTA moet functioneren in een beperkte ruimte – probeer deze dan ook niet vol te proppen met onnodige copy. Een goede CTA moet in een oogopslag gelezen en begrepen kunnen worden. 

  • Gebruik actieve werkwoorden. ‘Download’, ‘krijg’ en ‘start’ zijn actieve werkwoorden die je bezoeker wakker schudden en aansporen tot actie.

  • Schrijf in de 1ste persoon.  “Start mijn gratis trial” converteert een pak beter dan “Start jouw gratis trial”. Gebruik A/B testing om na te gaan welke versie het beste werkt.

  • Wees specifiek. Help je publiek begrijpen waarover het gaat, wat ze moeten doen en wat er zal gebeuren wanneer ze klikken. “Download je gids” zal dus beter werken dan een vage “Klik hier”. 

  • Creëer urgentie. Boost conversie door “nu” aan je knop toe te voegen. Maak in je copy duidelijk dat je aanbod niet voor altijd beschikbaar blijft – en kijk toe hoe je klikratio ongekende hoogten bereikt.

#2 Ga op zoek naar de ideale vorm en maat

britt_buttons-01.png

Rechthoekige knoppen zijn verreweg het meest productief, maar wees daarom niet bang om andere vormen en maten uit te testen – als ze in je design passen. 

  • Probeer eens een ronde knop: deze vorm smeekt om clicks.
  • Zorg ervoor dat je knop groot genoeg is om op geklikt worden – ook op een mobiele telefoon.
  • Rond de hoeken van rechthoekige en vierkante knoppen af – ons brein doet er namelijk alles aan om puntige hoeken te ontwijken.
  • Groter is beter – meestal. Het moet genoeg aandacht opeisen, maar niet op zo’n manier dat het de rest van je design verpest.

#3 Geef je CTA de spotlight die hij verdient

Plaats je CTA ‘above the fold’

Je bezoekers spenderen er immers 80% van hun tijd. Zet je je CTA bovenaan? Dan kan je er zeker van zijn dat je bezoekers hem zien, ook al zijn ze je pagina gewoon aan het scannen. Bovendien capteer je de bezoekers die klaar zijn om meteen actie te ondernemen – zonder dat je hen dwingt om eerst een hele hoop content door te worstelen.

Omring je CTA met witruimte om hem te laten opvallen

Geef je CTA genoeg ruimte om de nodige aandacht te krijgen, maar niet te veel: anders loop je het risico dat hij niet als deel van het design aanvoelt.

#4 Kies de juiste kleur

Het staat niet vast dat kleur X beter converteert dan kleur Y. Kies daarom altijd gewoon voor de kleur die het mooiste contrast geeft (zoals oranje op blauw) of voor een kleur die een bepaald gevoel weergeeft. 

  • Oranje – moedig onmiddellijke actie aan
    Overweeg oranje als je ervoor wil zorgen dat je bezoekers zich meteen inschrijven en/of engageren met je merk. Bovendien wordt deze kleur het meeste geassocieerd met goedkope producten. 
  • Rood – verhoog energie en geef een gevoel van urgentie
    Opteer voor rood als het gaat over verkoop, een tijdelijk aanbod of de verkoop van tickets voor een event dat bijna uitverkocht is.
  • Geel – krijg aandacht en creëer een low level gevoel van ongerustheid
    Geel promoot positieve gevoelens en zorgt voor nét genoeg ongerustheid om mensen tot actie te drijven, zonder dat ze dichtklappen.
  • Blauw – creëer rust en veiligheid
    Het is de meest populaire lievelingskleur in de wereld – én de topfavoriet voor merken die met hun logo veiligheid en standvastigheid willen uitstralen.
  • Groen – promoot groei en relaxatie
    Groen betekent universeel ‘gaan’. Het is dus logisch dat deze kleur goed functioneert in een CTA. Bovendien is het een kleur die onze ogen eenvoudig kunnen verwerken.

#5 Test het. En test het dan nog eens. En dan misschien nog een keer.

Alle bovenvermelde tips zijn natuurlijk maar aanbevelingen. Elk publiek is anders, dus je zal verschillende kleuren, copy, vormen en plaatsingen moeten testen. Enkel zo kan je tot dé perfecte combinatie komen. Doe dit via A/B testing: we weten immers ondertussen al dat dit soort tests je conversieratio kunnen verhogen met maar liefst 49%. 

Wil je meer bijleren over de kunst die het ontwikkelen van een converterende CTA is? Aarzel dan niet om onze marketingspecialisten te contacteren voor meer informatie over alle manieren om tot meer conversie te komen. Tot snel!

contact opnemen met Mia