Waarom marketing automation software alleen niet volstaat

Inbound Marketing, Marketing Automation, Hubspot
Written by Steven Van Duyse

Goede marketing begint bij het versturen van de juiste boodschap, naar het juiste publiek, op het juiste moment. Marketing automation software kan je daarin bijstaan, maar een tool zonder sturing zal weinig concreets opleveren.

Om de juiste mensen op het juiste moment en met de juiste boodschap aan te spreken, is het belangrijk dat je je contacten correct segmenteert met de juiste variabelen. Wanneer je dit goed doet, zal je elke boodschap veel gerichter kunnen targeten: van email tot PPC-campagnes tot landingspagina’s. Want, hoe beter je je boodschappen target, des te groter de kans dat je conversieratio de hoogte in schiet.

Daarom kiezen steeds meer en meer bedrijven voor een marketing automation platform zoals bijvoorbeeld HubSpot: software die je gebruikt ter optimalisatie van het management en de automatisatie van je contactdatabase, lead nurturing, email marketing en andere workflows om je conversie een boost te geven. Bovendien helpen deze platformen ook op andere gebieden: lead scoring, content management, SEO-management, opvolging en rapportage zijn er daar enkele van.

En het is net deze uitgebreide mengelmoes aan features die leidt tot één van de grootste misopvattingen omtrent marketing automation: mensen denken regelmatig dat marketing automation software het enige is dat je nog nodig hebt.

Niet dus. Want…

“A fool with a tool is still a fool.” – Grady Booch 

Deze quote beschrijft zeer accuraat wat de risico’s zijn van de implementatie van een marketing automation platform wanneer je nog niet helemaal mee bent met de sterktes én beperkingen ervan. Laten we dit nu dus even duidelijk maken: marketing automation zal niet al je problemen oplossen. Marketing automation is niet de enige tool die je in je marketingzakje moet steken.  Deze bijzonder krachtige tool moet immers nog altijd gestuurd worden door een goede strategie en gezond verstand. Doe je dit niet, dan loopt het mis.

Waarom faalt marketing automation?

Er zijn veel bedrijven die serieus investeren in hun splinternieuwe marketing automation. Ze hopen immers dat dit platform zal zorgen voor een gemakkelijker en meer gestroomlijnd sales- en marketingproces, in combinatie met de organisatie van contacten en de segmentatie van lijsten voor een gepastere marketingaanpak. Toch loopt dit niet altijd even vlot als verwacht, wat leidt tot verlies van budget en tijd: iets wat altijd moeilijk is om volledig van te recupereren. De redenen hiervoor? Die moeten we zoeken voorbij de software.

De start

Een van de grootste fouten, of liever gezegd: misvattingen, van marketing shutterstock_228870373.pngautomation software? Die ligt bij het idee dat dit platform al je marketingfuncties zal overnemen. Fout. Marketing automation is ontworpen om je bestaande marketingactiviteiten te versterken met als hoofddoel het besparen van tijd, geld en andere middelen.

Wanneer je marketing automation software implementeert, is het voornamelijk noodzakelijk dat je een goede marketing automation strategie hebt. Want zonder een heldere en transparante strategie, zullen al je marketinginspanningen slechts tijdverspilling zijn: je zal de software niet naar zijn waarde (kunnen) gebruiken, waardoor deze het risico loopt irrelevant te worden.

Iets anders waar je rekening mee moet houden bij de overstap naar marketing automation: heb je een stabiele en sterke organische lead flow door je marketing funnel heen? Want dit is een serieus pluspunt om je op te baseren bij een succesvolle implementatie van marketing automation software.

Marketingkanalen

Traditionele automation marketing richtte zich voornamelijk op email marketing. Jammer genoeg heeft deze, behoorlijk effectieve, tactiek mettertijd een schaduwkantje gekregen met de opkomst van spam en de overvloed aan mails. Toch zijn wij ervan overtuigd dat email marketing (terug) aan een succesvolle opmars bezig is.

Bovendien maakt een goed en strategisch opgezet marketing automation systeem tegenwoordig gebruik van meerdere kanalen om je boodschappen door te communiceren. Zo wordt social media altijd geïntegreerd: het is nu eenmaal de eenvoudigste manier om een breder publiek te bereiken – en tegelijkertijd interessante data over je doelpubliek te verkrijgen door (demografische) targeting in te zetten. 

Het is belangrijk om weten dat het gebruik van deze kanalen niet enkel de job van je marketing automation systeem is. Kwalitatieve en wervende content is wat je nodig hebt om de aandacht van de prospect te trekken. Hiermee hou je ze geïnteresseerd en begeleid je ze doorheen de nurturing fase, richting het einddoel dat jij in gedachten hebt. Het instrument om dit te doen? Dat is je marketing automation platform. De boodschap die verstuurd wordt met behulp van dit instrument? Daar ben jij, en jij alleen, verantwoordelijk voor: dat kan je marketing automation platform niet voor jou doen.

Goede of slechte marketing automation: alles hangt af van je strategie

shutterstock_189842582.png

Marketing automation die geïmplementeerd is zonder een correcte strategie, die naadloos aansluit op de doelen en aanbiedingen van jouw bedrijf, is gedoemd te falen. Het is cruciaal dat je de evoluerende noden en vragen van je klanten en prospects implementeert in je automation strategie.

Doe je dit niet goed? Dan merk je dit ook aan je marketing ROI. Maar gebruik je het volledige potentieel van de beschikbare marketing automation processen? Dan zal je een boost in ROI zien, die hand in hand gaat met tevreden klanten.


Marketeers zonder een goede lead generation strategie, die proberen vaak alles te halen uit hun bestaande klant. Allemaal goed en wel, maar dit heeft vaak als indirect gevolg dat er zelden wordt gekeken naar andere potentiële klanten/markten. En als je enkel marketing automation opzet om meer te halen uit de bestaande klant, dan doe je het om de verkeerde redenen. Dit zal immers niet leiden tot de duurzame resultaten voor de lange termijn waarnaar je op zoek bent.

Want, hoe effectief zal je marketing automation zijn, eens je alles hebt gehaald uit je bestaande klanten wat er te halen valt? Exact. Wat je dan wel moet doen? Je bestaande klant nurturen, maar ook nieuwe leads genereren om een continue inkomstenstroom te creëren.

Dus.

Marketing automation kan falen door verschillende redenen. Soms ligt het aan het feit dat de planning ontoereikend is. Andere keren ligt het bij het feit dat er geen productie van kwalitatieve en informatieve content is: iets waar iedere consument naar op zoek is.

Hoe dan ook is het bijzonder belangrijk om goed te weten dat enkel de marketing automation software niet voldoende is: deze moet geïmplementeerd worden aan de hand van een goede marketing automation strategie. Anders heb je een bijzonder krachtige tool in handen, waar je niets mee kan doen. En dat is zonde – zowel van de tijd als van het geld.

Daarom is het misschien geen slecht idee om een goede (inbound) marketingpartner te zoeken. En niet zo heel toevallig kan je ook hiervoor bij Mia terecht: wij zorgen ervoor dat jouw investering in marketing automation de volledige impact bewerkstelligt. Contacteer ons voor meer informatie!

 Wat is marketing automation?