Waarom werkt mijn Inbound marketingstrategie niet?

Inbound Marketing, Marketing Automation
Written by Steven Van Duyse

Omdat steeds meer en meer bedrijven Inbound marketingtechnieken aan het implementeren zijn, is het vandaag hét perfecte moment om je eigen tactieken opnieuw te gaan evalueren. Wees niet bang om jezelf kritische vragen te stellen: “Werkt wat ik doe? En zo niet: waarom niet?” Wij zochten mee naar enkele mogelijke scenario’s. We deden wat onderzoek en merkten dat het meestal over dezelfde zaken gaat.

Wat jij verkeerd doet met je Inbound marketingstrategie

 

1. Je weet niet wat je probeert te bereiken

stop teken

Bij het starten met Inbound marketing maken veel bedrijven dezelfde fout: ze duiken er middenin. Ze willen meteen betere SEO of willen meteen dé beste blog uit de sector hebben. Toch vraagt dit om iets meer tijd en voorbereiding dan deze 'hier en nu'-mentaliteit. Zo moet je stapsgewijs een analyse maken van je bestaande technieken en hoe deze verbeterd kunnen worden. Bovendien moet je dit zo concreet mogelijk maken: stel meetbare doelen op die een duidelijke en analyseerbare impact hebben.

2. Je hebt een foute basis 

En dit merk je jammer genoeg pas zes tot twaalf maanden nadat je met je Inbound marketingplan gestart bent. Wanneer je geen sterke basis hebt, zal alles mettertijd rommelig beginnen verlopen. Dit kan bijvoorbeeld liggen aan een foutief rapportagesysteem waarmee je analytics in het water vallen, waardoor je foute conclusies zal trekken of foutieve ideeën zal krijgen over welke acties (niet) werken.

3. Je werkt met de verkeerde persoon samen

Dus je hebt iemand aangesteld als verantwoordelijke om je Inbound marketingstrategieën goed te laten verlopen. Toch kan deze taak behoorlijk overweldigend zijn voor slechts één persoon. Er is namelijk veel software om mee te leren werken, veel informatie te verwerken en er zijn er lange periodes waarin er gewoon gewacht moet worden. En als je niet de juiste persoonvoor de job bent, dan kan dit soms mislopen – deze taak is immers niet voor iedereen weggelegd.

4. Je Inbound inspanningen lopen niet gelijk met je outbound inspanningen

Soms kiezen bepaalde bedrijven ervoor om advertenties te laten printen of om een PPC campagne op te starten om een bepaald product of een bepaalde dienst in de kijker te zetten. Allemaal goed en wel, maar het is belangrijk dat deze outbound praktijken aansluiten op je inbound inspanningen. Verbind ze daarom altijd met landingspagina’s, follow-ups, … Want enkel zo krijg je de leads die je voor ogen hebt.

5. Je inspanningen zijn niet gestoeld op data

Het is begrijpelijk dat een bepaald merk wil vasthouden aan traditionele communicatietechnieken. Maar als je geen aandacht schenkt aan belangrijke data, zoals bijvoorbeeld de evolutie van je open rates bij email, dan kan dit schadelijk zijn voor je inbound inspanningen. Het is bijzonder belangrijk om in te spelen op hoe je gebruikers reageren op verschillende communicatietechnieken: enkel zo kan je tot dé perfecte manier komen.

 

Hoe je je Inbound marketingstrategie verbetertgrafiek stijgen

Oké. Dus je hebt de problemen geïdentificeerd. Dan is het nu belangrijk dat je begrijpt hoe je deze fouten moet rechttrekken. Hier zijn vier mogelijke acties om te ondernemen.

1. Herevalueer je doelstellingen

Stel jezelf de vraag “Zorgt dit voor meerwaarde in het bereiken van onze doelstellingen?”. Veel bedrijven komen mettertijd in een soort van sleur terecht, die we ook weleens de ‘checklist modus’ noemen: ze ondernemen dezelfde actie herhaaldelijk, zonder zich nog af te vragen of deze wel degelijk effect heeft. Want het is belangrijk om te onthouden dat ook ‘vaste’ doelstellingen kunnen veranderen, afhankelijk van de gebruikersdata. Plan daarom elke vier tot zes weken een meeting in om alles te overlopen en eventueel wat plannen bij te schroeven.

2. Communiceer met je team

Plan regelmatig check-ups in: zo weet je of iedereen zich op dezelfde pagina bevindt en dat iedereen weet wat er precies aan het gebeuren is. Dit mag minstens één keer op de maand gebeuren. Start deze meetings met een discussie over wat er nog gedaan moet worden om de gestelde doelstellingen te behalen. Voer een audit uit op alles wat er tot hiertoe al gedaan is en bespreek de volgende doelstellingen van de campagne. Hieruit zal blijken of je verwachtingen realistisch zijn en of je ze eventueel zal moeten bijschroeven.

3. Identificeer de klant

Bouw een marketingplan dat zich focust op het aantrekken en motiveren van je gebruikers. Je moet immers weten of jouw strategie past bij je ideale klant: werkt je strategie probleemoplossend in elk stadium? Segmenteer hiervoor je klanten in lijsten en creëer buyer persona’s.

4. Meet je data

Want data is je beste vriend als je wil weten hoe effectief een campagne is. Meet. Dus. Alles. Enkel op deze manier kan je onderbouwde beslissingen maken over de effectiviteit van je campagnes. Zo is het bijvoorbeeld belangrijk dat je de datum bijhoudt waarop je een bepaalde outbound campagne gestart bent: enkel zo kan je interne stijgingen en dalingen waarnemen in verkeer en conversie. Verbind al je marketingsinspanningen met elkaar, analyseer deze data en zoek uit of je campagne al dan niet werkt.

Wie zoekt, die vindt

Dit geldt ook marketinggewijs. Hou bovenstaande oplossingen in het achterhoofd en pas hiermee je huidige inbound strategie aan tot één die binnen de kortste keren oplevert. Het is voornamelijk belangrijk dat je blijft zoeken naar eventuele problemen binnen je strategie: zo kan je deze zo snel mogelijk oplossen, vooraleer ze niet meer op te lossen vallen.

Identificeer de grootste Inbound marketingfouten

identificerenHoewel we allemaal graag denken dat we de eersten zijn om eigen fouten te herkennen, is dit meer niet het geval dan wel. Bovendien voelen we altijd de druk om ‘meer’ en ‘sneller’ te werken, waardoor we vaak cruciale stappen overslaan om tot de perfecte campagne te komen.

Meestal zien bedrijven bepaalde fouten niet omdat het ze aan de middelen ontbreekt om ze te identificeren. Vaak wordt er immers gedacht dat één type software de oplossing voor alle problemen is, wat maar zeer zelden het geval is. Vaak probeert het marketingteam dan ook alles op te lossen door het volledige inboundproces vanaf het begin te automatiseren. En begrijp ons niet verkeerd: automation is top! Grote fan van. Het verlicht je immers van heel wat manueel labeur waardoor je tijd kan investeren in andere aspecten van de campagne. Maar het gebeurt maar al te vaak dat, wanneer alles op zichzelf loopt, je niet meer omkijkt naar je marketinginspanningen: je hoeft er toch niet echt meer iets voor te doen. Toch?

Nee. Fout.

Integendeel. Het is bijzonder belangrijk dat je het geautomatiseerde marketingproces regelmatig herbekijkt: zo kan je het tijdig bijsturen op basis van gebruikersdata, zodat alles relevant en up-to-date blijft.

Zoek je fouten: iedereen heeft er baat bij 

Algemeen bekeken is het voor iedereen belangrijk dat bepaalde issues opgelost worden. En niet alleen voor het marketingteam: ook sales, klantenservice en andere verantwoordelijken hebben hier baat bij. We willen immers dat iedereen op dezelfde golflengte zit: enkel op deze manier haal je goede leads binnen.

Het probleem ligt vaak bij het feit dat we het moeilijk vinden om kritisch te kijken naar alles wat we gedaan hebben. We durven onszelf vaak niet af te vragen of we wel degelijk de beste aanpak mogelijk hebben gebruikt – uit angst dat dit niet het geval zou zijn. Toch moeten we dit doen, want enkel kritisch denken en handelen leidt tot een effectieve Inbound marketingstrategie. En een effectieve inbound strategie? Die leidt tot de verzameling van correcte data, het juiste team op zijn plaats, goede communicatie en relevante leads.

Wil jij starten met een Inbound marketingstrategie of heb je het gevoel dat er meer te halen valt uit je huidige strategie? Dan ben je bij Mia aan het juiste adres: onze inbound marketeers delen graag hun kennis en kunde met jou, zodat jij binnen de kortste keren topresultaten kan voorleggen. Tot snel!

New Call-to-action