Wat als we stoppen met Inbound Marketing?

Inbound Marketing
Written by Mia

Mocht het nog niet duidelijk zijn: wij bij Mia geloven rotsvast in de kracht van Inbound Marketing. Omdat het een goed onderbouwde, methodologische en strategische aanpak is, maar ook omdat het bewezen resultaat oplevert. En net daarom voelen we ons een beetje verplicht om ook op een vraag te antwoorden die tot dusver nog niemand heeft gesteld.

Een ontbrekende vraag waar we zelf ook mee kampten en waarvan we het vreemd vinden dat niemand ze stelt. De meeste van onze klanten zijn net begonnen met Inbound of zijn op zoek naar manieren om hun strategieën te verbeteren. En de meeste van deze mensen stellen allen dezelfde vraag:

“Hoe lang gaat het duren vooraleer we resultaten zien?”

Maar niemand stelt die andere belangrijke vraag, waarvan je het antwoord toch echt moet weten vooraleer je eraan begint:

“Wat gebeurt er als we stoppen met Inbound?”

Gelukkig hebben we hier en daar wat data bijeen kunnen sprokkelen van bedrijven die om een of andere reden stopten met hun Inboundtraject. Wat er bij hen gebeurde, is natuurlijk niet representatief voor iedereen, maar het zette ons toch aan het denken.

Bezoekers zullen snel afdruipen

Standaard zouden we met een goede Inboundstrategie maandelijks het bezoekersaantal met 10-15% moeten zien stijgen dankzij de kracht van Organic Search en SEO. Top, toch? Maar dit stopt natuurlijk als Inbound wordt stopgezet: elke tactiek die zorgt voor verbeteringen op organisch, sociaal, verwijzend, e-mail en traffic gebied wordt immers mee beëindigd als je stopt met het aanmaken van content met meerwaarde. Dit kan ervoor zorgen dat er per maand tot 20% minder bezoekers naar je website komen. In de praktijk betekent dit dat je een optimalisatietraject van twaalf maanden in slechts een fractie van deze periode ongedaan kan maken.

dalende-bezoekers.png

Conversieratio zal sterk dalen

In tegenstelling tot de oppervlakkige bezoekersratio, stijgt en daalt de conversieratio minder snel. Toch kan ook conversie een serieuze boost krijgen door kwalitatieve en wervende content. Als je bijvoorbeeld zorgt voor een bijzonder aantrekkelijk aanbod, dan kan de conversieratio van je landingspagina explosief stijgen – en dit heeft een positieve impact op de cijfers van de volledige website. Wanneer je stopt met deze gestage stroom aan content zal je merken dat de algehele websiteconversie zal dalen. En deze daling zal eveneens impact hebben op het aantal leads dat je binnenhaalt via de website.

De leads worden minder kwalitatief

Als we onze eigen lead generation bekijken, dan zien we dat het aantal leads nogal heftig op en neer kan gaan. Sommige maanden hebben we er ontzettend veel, andere maanden hebben we er een pak minder. Deze cijfers worden beïnvloed door een aantal factoren, zoals bijvoorbeeld de tijd van het jaar, de impact van nieuwe content en andere nieuw ingezette technieken om de conversie te verbeteren. Wanneer het Inboundprogramma wordt stopgezet, zien we een heel ander patroon. Voor een maand of twee zal de de lead flow voortgezet worden, wat de aftermath zal zijn van het werk dat vooraf uitgevoerd werd. Daarna zal de lead flow binnen 30 tot 60 dagen zo goed als stilvallen. En dan moeten we ons terug focussen op slecht getargete betaalde ad campaigns, zoals die hieronder.

slechte-adwords-targeting.png

Bronnen om nieuwe bezoekers aan te trekken, drogen op 

Eén van de sleutelpunten van Inbound Marketing? Het optimaliseren van alle bronnen van traffic. Veel marketeers zoeken enkel organisch, betaald of sociaal verkeer, maar Inbound zorgt ervoor dat elke mogelijke bron wordt aangesproken. Dus, wanneer je stopt met Inbound, dan krijg je een terugval naar de vorige manieren waarop je te werk ging – en dit zal ook weer een (negatieve) invloed hebben op het aantal bezoekers en leads dat je binnenhaalt.

De schoonheid van Inbound Marketing

Inbound Marketing zorgt voor een gestage stijging die stabiel blijft staan op z’n hoogtepunt – zo lang je de succesvolle Inboundtactieken blijft inzetten, natuurlijk. Als je tien à twaalf maanden bezig bent met Inbound, dan zou je stilaan in een stroomversnelling qua resultaten moeten komen. Zo kan je, bijvoorbeeld, bij het starten van je blog al 100 abonnees hebben. Wanneer je nieuwe content creëert, dan lezen ongeveer 100 mensen dit, delen ze het en worden ze misschien leads. En beeld je nu eens in dat je na een tiental maanden 1000 abonnees hebt – en wat je daar allemaal mee kan bereiken.

En dit is net de schoonheid van Inbound Marketing: het enige wat je hoeft te doen, is geduld uitoefenen om je Inboundstrategie verder te zetten aan de hand van de juiste tactieken – tactieken die mettertijd steeds efficiënter zullen worden. 

Dus?

De boodschap die ik wil meegeven met dit artikel? Die is heel simpel: start niet met een Inboundprogramma wanneer je erover nadenkt om dat ergens in de nabije toekomst toch stop te zetten. Als je niet het budget, de tijd of de goesting hebt om het uit te (blijven) voeren, als je er niet volledig in gelooft of als je het gewoon enkele maanden wil uitproberen: doe jezelf – en je bedrijf – dan een groot plezier en begin er niet mee.

Maar ben je wél overtuigd van het succes van Inbound Marketing en staat jouw bedrijf te popelen om eraan te beginnen? Contacteer dan zeker onze Inbound Marketing specialisten voor een eerste kennismaking, of vraag je gratis check-up aan om te zien of jouw organisatie klaar is voor Inbound Marketing.

New Call-to-action