Wat is dynamische remarketing?

Search Advertising, remarketing
Written by Katrijn Van Rompuy

Veel traffic op de website, maar weinig tot geen ondernomen actie en een hoop verlaten winkelkarretjes. Marketeers worden steeds vaker geconfronteerd met dergelijke fenomenen, maar wat ligt nu juist aan de basis hiervan? Simpel, bezoekers die op zoek zijn naar een bepaald product of dienst gaan zich eerst uitgebreid informeren voor ze overgaan tot een aankoop. Met een kritische blik vergelijken ze producten met elkaar en maken daarbij gebruik van verschillende relevante websites.

Je bezoekers opnieuw bereiken, waar ze zich ook bevinden in de customer journey, is dan ook de boodschap en remarketing is daarvoor de geschikte methode. Met remarketing kan je immers relevante advertenties tonen aan mensen die al eerder je website bekeken hebben. Dynamische remarketing gaat hierin nog een stukje verder. In deze blog leggen we je uit wat dynamische remarketing omvat, wat je ermee kan bereiken en hoe je ermee van start gaat.

Dynamische remarketing uitgelegd

De kans is groot dat je zelf al eens in aanraking gekomen bent met dynamische remarketing. Het is een marketingtechniek die steeds vaker toegepast wordt door webshops en reisagentschappen. Concreet is dynamische remarketing het tonen van dynamische advertenties aan bezoekers van je website op een andere website. Deze advertenties zullen automatisch ingevuld worden met producten of diensten de bezoekers specifiek op je website bekeken hebben en waarvoor ze interesse toonden.

Op die manier kan je je bezoekers verder door de customer journey leiden richting aankoop. Meer nog, je kan het ook toepassen om bezoekers zelfs na aankoop te blijven bereiken. Welke advertentie getoond wordt, is steeds afhankelijk van waar de bezoeker zich in de customer journey bevindt.

customer journey-remarketing

Bovendien heeft de herkenning van specifieke producten een groter effect op je bezoekers dan een advertentie met een logo of louter algemene informatie. Die op maat gemaakte aanpak maakt dynamische remarketing dan ook dat tikje interessanter.

Voordelen van dynamische remarketing

We haalden hierboven al het grootste voordeel van dynamische remarketing aan, namelijk het opnieuw bereiken van je bezoekers door hen aangepaste advertenties te tonen van producten waarvoor zij een duidelijke interesse vertoonden. Natuurlijk biedt deze vorm van remarkting nog andere mooie voordelen voor jouw bedrijf of webshop:

De mogelijkheid tot upselling en cross-selling

Dynamische remarketing laat jou ook toe om aan upselling en cross-selling te doen, twee handige technieken om de waarde van je klant en dus ook je omzet te verhogen. Bovendien is remarketing niet alleen nuttig om toe te passen voor bezoekers die nog geen actie ondernomen hebben op je website, maar ook voor converterende bezoekers. Je marketing stopt immers niet na de verkoop van een bepaald product of dienst. Je wil natuurlijk dat deze bezoekers klant blijven of zelfs jouw producten en diensten promoten.

  • Cross-selling

Met cross-selling stel je verwante producten of diensten voor aan de bezoeker. Bijvoorbeeld bij de verkoop van een telefoon kan je aan cross-selling doen door een beschermingshoesje voor te stellen.

  • Upselling

Upselling betekent dat je de bezoeker een duurder product of dienst voorstelt dat alles omvat waar de bezoeker naar op zoek was aangevuld met extra features. Denk bijvoorbeeld aan het boeken van een vlucht waarbij voorgesteld wordt om extra beenruimte bij te boeken. Of een hotelovernachting boeken met ontbijt of speciaal arrangement. 
dynamische remarketing

De kans om al jouw producten te tonen en dat in de best mogelijke mix

Door het gebruik van dynamische remarketing krijg je de kans om je hele gamma aan producten en diensten voor te stellen in de advertenties. Kies je voor Google Ads als adserver? Dan zorgt deze op de koop toe voor de ideale mix van producten op basis van populariteit en de voorkeur van de betreffende bezoeker (bepaald aan de hand van welke producten de bezoeker op je website bekeken heeft). Dynamische remarketing is dan ook uiterst geschikt voor bedrijven met een breed gamma aan producten en diensten. 

Hoe ga je ermee van start?

Dynamische remarketing kan je toepassen via verschillende adservers, de meest bekende zijn Google Ads en DoubleClick. Om ermee te starten heb je enkele essentiële dingen nodig:

  • Een feed met de juiste data

Maak een datafeed van al je producten en diensten, inclusief details zoals de prijs, de unieke ID, afbeeldingen, enzovoort. Deze informatie zal uit de feed gehaald worden en in je advertenties geplaatst worden.

  • Tags

Om ervoor te zorgen dat de adserver herkent welke producten en diensten de bezoeker op je website bekeken heeft, moet je er de juiste tags bij voorzien. Voeg remarketingtags met aangepaste parameters toe aan alle pagina’s van je website. Deze tags zullen de bezoekers toevoegen aan specifieke remarketinglijsten en matchen deze met de unieke ID's vanuit de datafeed.

  • Advertenties

Creëer enkele dynamische advertenties in verschillende formaten en opmaken. Hou steeds rekening met responsive design zodat de advertenties geschikt zijn voor alle mobiele apparaten.

Laat het dus duidelijk zijn: dynamische remarketing kan een grote meerwaarde betekenen voor je website en het aantal conversies. Die meerwaarde toont zich vooral in het gepersonaliseerde karakter en in de focus op de customer journey.

Wens je meer te weten over hoe remarketing of andere manieren waarop je het aantal conversies van je website kan verhogen? Neem dan snel contact op met ons! We adviseren je met veel plezier om het meeste waarde uit je marketing efforts te halen.

contact opnemen met Mia