Wat is Growth Driven Design eigenlijk?

Inbound Marketing, webdesign, Growth Driven Design
Written by Jana Blessenaar

Beslissen om een nieuwe site te bouwen is voor elk bedrijf een enerverende en tijdrovende klus. Er moeten heel wat zaken beslist worden die nadien niet meer meteen aangepast kunnen worden en dat zorgt vaak voor stress. Growth Driven Design kan daar mogelijk een oplossing voor bieden. We leggen het concept even uit.

Als we kijken naar hoe een website redesign project vaak loopt, dan begint dat steeds met het uitwerken van een strategie die moet bepalen hoe de site er gaat uitzien, wat de communicatie moet zijn en tot welk doel deze site moet dienen. Workshops met alle belangrijke stakeholders (marketing, sales, webmaster, CEO...) en behavioural testing van de bestaande site worden vertaald in een strategie, die vervolgens leidt tot wireframes en designs waaraan de technische kant van de site wordt gekoppeld. Na een paar maanden ligt er een gloednieuwe site waarvan verwacht wordt dat ze op korte termijn begint op te leveren. Maar heel dat proces heeft heel wat tijd in beslag genomen en misschien zijn er wel elementen die alsnog bijgestuurd moeten worden. En aangezien er steeds een hele hoop werk in zo'n redesign kruipt, komt dat werk ook met een prijskaartje. Meteen de reden waarom een site meestal slechts eens in de 3-4 jaar wordt herwerkt en volledig geoptimaliseerd. Maar het kan ook anders. Dankzij Growth Driven Design.

Classic-redesign-timeline.png

Wat is Growth Driven Design?

Growth Driven Design is een relatief nieuw concept waarbij de standaard redesign flow wordt vergeten. In plaats van elke 2-3 jaar 3 maanden en 30-40.000€ te spenderen aan een nieuwe site, die vervolgens een tijd moet meegaan, kiest Growth Driven Design voor een proces waarbij element na element wordt aangepast op basis van de noden en de analyses en er dus eigenlijk een voortdurende optimalisatieproces wordt doorgevoerd. Zie het als een ingrijpende, langdurige vorm van conversie optimalisatie.

Het gevolg is dat betrokken marketingteams meer tijd overhouden om aan marketing te doen en minder tijd moeten spenderen aan grote redesignprojecten, die hen vaak weghouden van hun job. Door systematisch alles altijd te gaan onderzoeken, analyseren en in kaart brengen, kan er steeds prioriteit gegeven worden aan die elementen van de site die essentieel zijn voor meer groei.

Hoe verloopt een Growth Driven Design project?

Eerste fase: strategie en opzet

Als we van nul moeten beginnen, begint een GDD (Growth Driven Design) project net als een 'traditioneel' redesingproject  vanuit een strategisch plan. Er wordt bepaald wat er bereikt moet worden (goals), wie er aangesproken moet worden (Buyer Persona's), wat er verteld moet worden (Content strategie) en hoe de sitestructuur en het design optimaal afgestemd kunnen worden op de behoeften van de bezoeker. Deze zaken kunnen we bepalen door middel van onder meer een uitgebreide website audit, een aantal strategische workshops met belangrijke stakeholders en de wishlist van de organisatie die een nieuwe site nodig heeft.

Eens dat bepaald is, werken we naar wat een 'launch pad' website genoemd wordt. Dit is te vergelijken met het eindproduct van een traditionele redesign, waarbij wireframing, UX, design, development en copywriting leiden tot 'een website' die kan dienen als basis voor fase twee.

Tweede fase: Meten en optimaliseren

Eens fase een afgerond is (of als er nog een kwalitatieve site als basis gebruikt kan worden), begint fase twee, waarbij we alle essentiële punten die in de strategische fase zijn uitgewerkt (doelen, aantrekking, gebruik, opbrengst) gaan meten, analyseren en optimaliseren. Dat betekent dat we gaan bepalen welke aanpassingen aan de bestaande site het meeste groei gaan opleveren in functie van de gestelde doelen (of dat nu om leads, visits of conversies gaat) en dat daar prioriteit aan gegeven wordt. Die activiteiten voeren we uit in kleine 'sprints' waarbij we elke maand een aantal nieuwe zaken doorvoeren. Op die manier houden we voortdurend de vinger aan de pols van wat er gebeurt op de site, maar kunnen we ook razendsnel anticiperen op nieuwe evoluties in de digitale wereld. Die korte ontwikkelingsperiodes zorgen er ook voor dat we vrij eenvoudig nieuwe split-tests kunnen opzetten (waarbij verschillende nieuwe elementen tegen elkaar op worden gestest om een 'winnaar' te bepalen) en die zeer snel na de resultaatsbepaling vast in de site kunnen integreren.

Growth-driven-design-timeline.png

Voor- en nadelen van Growth Driven Design

Geen enkele methodologie is heilig en dus heeft ook GDD zijn voor- en tegenstanders. Daarom, enkele elementen om mee te nemen in de overweging voor een bepaald traject.

Voordelen:

  • Beperkte opstartkost en kosten gespreid over een langere termijn
  • Snellere lancering van een project
  • Steeds een voor gebruikers en doelen geoptimaliseerde site
  • Een voortdurende 'vernieuwde' en geoptimaliseerde site
  • Perfecte oplossing in een traject met inbound marketing
  • Hogere conversie dan traditionele projecten

Nadelen:

  • Een GDD project is eigenlijk nooit klaar
  • Nieuwe manier van denken die een open blik vereist
  • Op lange termijn vaak iets duurder dan een traditioneel project

Growth Driven Design en Inbound Marketing

Inbound marketing is een methodologie die bouwt op personalisatie en het bieden van inhoud op basis van de behoeften van bezoekers en dat afhankelijk van in welke fase van het aankoopproces ze zich bevinden. Dankzij GDD kunnen we deze 'buyer journeys' voortdurend in kaart brengen en voor elke buyer persona het best mogelijke aankooppad definiëren en opzetten.

Wanneer kiezen voor GDD?

Indien uw website slechts een visitekaartje is voor uw bedrijf, u niet aan de slag gaat met content of uw sitestructuur niet diep gaat, dan heeft u weinig baat bij een Growth Driven Design traject. Dit soort projecten kunnen perfect geoptimaliseerd worden met een tool als Visual Website Optimizer of Optimizely.

Wanneer uw site echter een essentieel deel vormt van het aankoopproces van uw klanten of uw marketing departement geen maanden tijd heeft om in een site redesign te stappen, dan kan een Growth Driven Design traject u heel wat extra conversies en inkomsten helpen genereren en de connectie met je gebruiker helpen verbeteren.

Benieuwd naar Growth Driven Design of op zoek naar meer informatie? We hebben alle elementen samengevat in een duidelijke gids, die u via onderstaande banner gratis kan downloaden!

New Call-to-action