Wat is marketing automation en hoe start u ermee?

Inbound Marketing, Marketing Automation
Written by Steven Van Duyse

Wat is marketing automation?

Marketing automation is een verzamelnaam voor software toepassingen en technologieën die zijn ontworpen om effectiever content te segmenteren op verschillende online kanalen, zoals e-mail, websites en blogs en dit door het automatiseren van terugkerende taken. Het is zo ontworpen dat het u helpt om bestaande leads sneller en beter om te zetten naar klanten.

Het is dan ook belangrijk dat u beschikt over een goede lead generation funnel en een behoorlijke toestroom aan nieuwe leads voordat u start met marketing automation. Zonder deze nieuwe leads heeft marketing automation weinig zin, aangezien uw doelgroep of te beperkt of te snel uitgeput zal zijn.

Benieuwd hoe u meer kwalitatieve leads kan genereren? Lees er onze presentatie over Inbound Marketing nog even op na voor u verder gaat met marketing automation! Inbound Marketing kan u immers helpen bij het aantrekken van bezoekers naar uw website en deze om te zetten naar de leads die u nodig hebt om marketing automation effectief te laten werken.

De marketing techniek voor de toekomst

Op het eerste zicht lijkt Marketing Automation een zeer koud begrip, maar dat hoeft het niet te zijn. Dankzij vergevorderde personalisatie-opties en de mogelijkheid om leads enkel informatie te tonen die echt relevant is voor hen, garandeert marketing automation vaak een zeer persoonlijke en menselijke aanpak. Onderzoekers voorspellen dat tegen 2020 maar liefst 85% van de online communicatie geregeld zal worden via marketing automation, wat mede te danken is aan het feit dat er voor elk kennis- en expertiseniveau wel een marketing automation aanpak mogelijk is. Mia gaat hierna alvast iets dieper in op een aantal essentiële stappen waar u rekening mee moet houden bij het starten met marketing automation.

Wat is marketing automation?

Starten met marketing automation in 5 stappen

Stap 1: Bepaal uw strategie

De eerste stap om te starten met marketing automation is het bepalen van uw strategie. Wie wil u bereiken, hoe gaat u die personen bereiken en wat wil u hen laten doen op uw site, zijn drie belangrijke vragen die u zich daarbij moet stellen. Mia kan u helpen om deze strategische oefening te maken, door middel van een Digitaal Groeiplan, waarbij antwoorden worden gegeven op deze vragen en u een kant-en-klare inbound marketing strategie aangereikt krijgt. Op basis hiervan kan u perfect de eerste stappen zetten richting marketing automation. 

Stap 2: Segmenteer uw leads

De essentie van een succesvolle marketing automation aanpak is een goede segmentatie. De meest effectieve manier om uw database te segmenteren is om uw contactlijsten te baseren op de noden en behoeften van uw doelgroepen (Buyer Persona’s) en te kijken in welke fase van de aankoopcyclus (of Buyer Journey) deze leads zich bevinden.

buyers-journey

Stap 3: Personaliseer uw opvolging met workflows

Voor elke segmentatie die u invoert zult u een workflow moeten opstellen. Deze workflows bevatten niet alleen op maat geschreven content onder de vorm van opvolgings- en activatiemails naar uw leads, maar kunnen ook ingeschakeld worden om aan lead scoring te doen en uw salesmensen op de hoogte te houden van activiteiten of veranderend gedrag van leads. De meest effectieve workflows zijn een samenvoeging van nuttige, interessante content, zoals relevante blog posts en call-to-action-mails, en een sterke interne opvolging door sales en marketing. Deze workflows zullen de lead zo met zachte hand verder begeleiden doorheen de Buyer Journey.

Stap 4: Segmenteer website content

De inhoud van uw website segmenteren op basis van bezoekersgedrag of verzamelde informatie over uw leads lijkt een tijdrovende bezigheid, maar het is gemakkelijker dan u denkt. Via marketing automation tools kan u op maat gemaakte Calls-to-action voorzien of bezoekers op basis van hun noden naar verschillende content offers sturen binnen dezelfde websitepagina. Dit geeft u de mogelijkheid om uw boodschap te versterken op elke pagina van uw website, in plaats van leads een generiek, niet-inspirerend bericht of call-to-action te tonen om hen een stap te laten nemen die ze in het verleden al hebben genomen.

Stap 5: Analyseer en stuur bij

Niet alles wat u doet zal vanaf de eerste keer succes opleveren. Het is daarom essentieel dat u al uw acties en marketing automation projecten nauw opvolgt, de resultaten aftoetst aan uw vooraf bepaalde KPI’s en uw inspanningen bijstuurt op basis van die resultaten en conclusies. Want net zoals Rome niet op een dag werd gebouwd, zullen uw marketing automation projecten ook niet altijd vanaf dag een kwalitatieve leads opleveren. 

Een goede marketing automation software stelt u in staat om binnen een totaalpakket al deze stappen zo gemakkelijk mogelijk te laten nemen. Mia is Hubspot Certified Partner en is daarom de ideale partner om samen met u een marketing automation systeem te implementeren in uw organisatie. Wil u graag marketing automation toepassen in uw bedrijf en wenst u nog extra informatie over deze marketing techniek? In onze presentatie 'Starten met Marketing Automation' vindt u alle informatie over marketing automation en hoe er mee te starten.

Wat is marketing automation?