Wat zijn de meest voorkomende SEO-fouten en hoe vermijd ik ze?

Search Engine Optimisation, seo
Written by Dimi Coppé

Om te kijken of jouw website goed scoort op vlak van SEO, bestaan er tal van tools. Denk maar aan Screaming Frog, Moz en SEMrush. Deze tools bezorgen je een mooi overzicht met parameters die verschillende aspecten van jouw website(pagina’s) grondig screenen. Dit overzicht kan soms vrij uitgebreid zijn en is voor velen ook vaak moeilijk te interpreteren, laat staan kiezen waar je best eerst mee begint.

Om dit te vereenvoudigen heeft SEMrush in 2017 een studie gedaan door 100.000 websites en 450 miljoen pagina’s te analyseren via hun Site Audit Tool. Hieruit hebben ze een lijst samengesteld met de 40 meest voorkomende fouten die gemaakt worden tegen de SEO-regels. Als je deze fouten begrijpt en kan vermijden op jouw website, dan is de kans een pak groter dat je beter scoort in de organische zoekresultaten en zo meer bezoekers aantrekt. Wij lijsten hier de belangrijkste fouten op samen met een woordje uitleg. Zo kan jij hierna zelf al aan de slag.

Crawlability

In deze categorie staan fouten die zoekmachines verhinderen om jouw website te indexeren en weer te geven in de zoekresultaten, of Search Engine Result Pages (SERP’s). Een eerste aandachtspunt is dat 17% van de websites hun ‘www-domein’ niet correct heeft geconfigureerd. Dit zorgt niet alleen voor mogelijke duplicate content issues, maar betekent vaak ook dat de zoekmachines niet de juiste informatie indexeren en mensen minder snel doorverwijzen naar jouw pagina. Hierdoor kan je dus flink wat bezoekers mislopen.

Gemiddeld bevat maar liefst 1/3 van de webpagina’s op een site bovendien interne ‘broken links’, ofwel links met verwijzingen naar andere delen van jouw website die niet werken. Dit kan te wijten zijn aan zaken zoals de pagina die niet meer beschikbaar is door een gewijzigde URL-structuur, de webpagina die verplaatst is, etc. Bezoekers belanden dan niet op jouw website maar krijgen in plaats daarvan een vervelende foutmelding te zien. Dit is een verloren kans, zeker gezien de meeste 404-pagina's ('Pagina niet gevonden') niet gemaakt worden zoals het hoort en heel vaak een voortijdig einde van een bezoek veroorzaken.

Van die 33% ‘broken links’ heeft 80% te maken met 4xx (Client) errors en 10% met 5xx (Server) errors. Klinkt Chinees? In gewone mensentaal zijn beide een vorm van foutmeldingen die verschillende website issues verduidelijken. Het grote verschil tussen beide is dat 4xx-varianten instaan voor fouten die door de ‘client’, bijvoorbeeld jouw webbrowser, zijn veroorzaakt. Zo kennen we de bekende ‘Error 404’ die aangeeft dat de webpagina niet meer bestaat. De 5xx-varianten daarentegen, duiden fouten aan die door de server zijn gemaakt. Hier kan je een overzicht terugvinden met alle HTTP Status Codes. 

SEO_404Pagina.jpg SEO_500Pagina.jpg

Wat ook opvallend is: bij 19% van de websites is er geen ‘sitemap.xml’ gevonden. Dit is net het grondplan van je website en geeft de verschillende paden weer waarnaar pagina’s verwijzen. Zo kan de homepagina bijvoorbeeld verwijzingen bevatten naar de blog-, over ons- en productpagina(’s). Websitebezoekers zijn hier niet veel mee, maar ‘bots’ gebruiken dit net om jouw websitepagina’s vlotter te indexeren. Door hier gebruik van te maken geef je hen een overzicht tijdens de indexatie, en ben je zeker dat er niets over het hoofd wordt gezien op je website.

SEO_SiteMap.jpg

On-page Optimization

Content blijft cruciaal op een website(pagina). Het zorgt ervoor dat zoekmachines jouw website aanprijzen op de SERP’s. Helaas heeft 66% van de pagina’s ‘gedupliceerde content’, of simpelweg dezelfde content die ook op andere webpagina’s staat. Hierdoor hebben zoekmachines bij het indexeren moeite met het bepalen wat de meest relevante/laatste versie is om te tonen bij een gepaste zoekopdracht. Deze verwarring heeft ook een nadelig effect op je paginascore (Page Rank).Deze factor bepaalt mee hoe relevant je bent bij een bepaalde zoekopdracht. Bij een lage Page Rank zal je minder snel bovenaan de zoekresultaten verschijnen, waardoor je een pak potentiële bezoekers misloopt.

Nog een belangrijk pijnpunt is dat bijna 11% geen Title Tags heeft voor webpagina’s. Dit zijn de blauwe, klikbare titels boven zoekresultaten, zoals je hieronder kan zien.

SEO_TitleTagSERP-085919-edited.jpg

11 % lijkt misschien weinig, maar het bepaalt in heel grote mate of er mensen klikken op je pagina in de zoekresultaten of niet. Dit werkt als het digitaal visitekaartje van een pagina. Bij het schrijven van dit kaartje let je ook best op met het aantal karakters dat je gebruikt, want bij 61% is de Title Tag langer dan wordt aanbevolen. In dit geval gaat bijvoorbeeld Google zelf bepalen tot hoever de titel wordt getoond in de zoekresultaten. Dit lijkt een eenvoudige oplossing, maar geeft vaak problemen zoals hieronder. Dus respecteer best de aanbevolen lengte van 65 karakters.

SEO Screenshot SERP optimale Title Tag lengte

Om hierop verder te bouwen, webpagina’s worden ook best voorzien van een Meta Description. Het is voor zoekmachines een klein voorsmaakje van waar een pagina over gaat. Dit stukje wordt ook getoond in de SERP’s, en is het stukje tekst onder een Title Tag, eerder besproken. Neem dus de tijd om een goede Meta Description neer te schrijven. Want dit is je kans om op te vallen tussen jouw concurrenten. Op deze manier kan je potentiële bezoekers op de SERP’s over de streep trekken. Helaas heeft 54% gedupliceerde Meta Descriptions en bijna 64% heeft er zelfs geen.

Elke pagina heeft unieke content, dus bij het kopiëren van Meta Descriptions geef je zelf aan dat meerdere pagina’s toch over dezelfde content gaan. Zo verlaag je de kans om meerdere keren in de zoekresultaten te verschijnen. Bij het weglaten van deze Meta Description echter, plukt bijvoorbeeld Google zélf een tekstfragment van die specifieke pagina. Niet altijd een goed alternatief. Dus per pagina zélf een unieke en kwalitatieve Meta Description schrijven is de boodschap. En heb respect voor de maximumlengte van 155 karakters. Wil je niet steeds het aantal karakters tellen en op zeker spelen? Gebruik dan deze handige tool voor Title Tags én Meta Description Tags te schrijven.

Bij afbeeldingen wordt er ook een extra stukje tekst, de Alt Tekst, gebruikt om mee te scoren in zoekmachines. Aangezien Google en co afbeeldingen nog niet kunnen begrijpen (althans niet officieel), werken deze tekstfragmentjes als een duidelijke samenvatting. Ongeveer 65% maakt geen gebruik van een Alt Tekst endit  is dus een gemiste promotiekans. Je kan dit nochtans eenvoudig toevoegen/aanpassen in je CMS. Hier zie je alvast een voorbeeld in HubSpot van de Alt Tekst van de vorige afbeelding.

SEO_AltTekstVoorbeeld.jpg

 

Technical SEO

Niets is zo frustrerend als wachten op een website die veel te traag is. Ook Google heeft het daar niet voor en straft trage sites genadeloos af in de zoekresultaten. Nochtans heeft 23% een té trage laadtijd. De snelheid kan al met eenvoudige stappen worden geoptimaliseerd door bijvoorbeeld gebruik te maken van naar formaat geoptimaliseerde afbeeldingen in JPEG-formaat, of het vermijden van onnodige witruimte en code in de JavaScript-, CSS- en HTML-structuur. Hierdoor wordt het bestand al een stuk kleiner om in te laden. Zo win je al enkele seconden tijd, en een betere ranking van zoekmachines. Een handige tool hiervoor is Website Speed Test van Pingdom. Je krijgt een snelle analyse van je website met al enkele verbeterpunten.

SEO_PageSpeedToolPingdom.png

Gebruik tot slot nooit, maar dan ook écht nooit afbeeldingen die bedoeld zijn om tekst te tonen op een webpagina. Zoekmachines kunnen (nog steeds) geen afbeeldingen scannen op tekst, en dus wordt dit type tekst niet mee geïndexeerd. Om die reden kan er essentiële informatie verloren gaan. Dit blijft bij 0,38 % nog steeds een probleem. Het lijkt op het eerste zicht misschien weinig, maar dit behoort tot een van de basisregels in SEO.

Wil je graag meer weten over hoe je best jouw website optimaliseert dankzij SEO? Neem gerust contact op met een van onze experten, en wij helpen je graag verder.

New Call-to-action