Web Summit: de grootste jaarlijkse tech conferentie ter wereld

content, seo
Written by Jana Blessenaar

Mia was aanwezig op Web Summit in Lissabon, het grootste Tech evenement ter wereld. Jaarlijks komen meer dan 60 000 developers, designers, CEO’s, innovatieve denkers, startups en multinationals uit 150 landen samen om een week lang de toekomst van het web én van de wereld te bespreken. Naast een aantal heel interessante topics, staan er ook altijd grote namen op de planning, waaronder François Hollande, Werner Vogels (CTO Amazon), Caitlyn Jenner en Al Gore.

Om 60 000 kijkers tevreden te houden, is een serieuze organisatie cruciaal. Dat mochten we aan den lijve ondervinden. Het succes van Web Summit bleek ook meteen zijn grote valkuil. Er zijn conferenties over elk denkbare thema en voor elk type bezoeker. PandaConf voor marketeers, GrowthConf voor growthhackers, MoneyConf, HealthConf tot CreatifConf, ContentConf en FutureSocieties over de toekomst van onze samenleving.

Wanneer er zoveel bezoekers en zoveel sprekers verdeeld moeten worden over 10 podia, is het onmogelijk om alle sprekers die je interessant vindt te zien te krijgen. En omdat het programma helemaal volgeboekt zat, duurde elke sessie niet langer dan 20 minuten. Dat bleek hooguit genoeg om een uitgebreide inleiding of een high-level presentatie te geven. Het ging dus vooral om veel luisteren en noteren om later nog meer te kunnen opzoeken en dieper in de materie te kunnen duiken.

Dé grote trend dit jaar: Cryptocurrencies. De tientallen sessies over blockchain, Bitcoin en Ethereum waren veruit de populairste momenten van de week. Zelf kozen we vooral voor sessies op HealthConf, CreatifConf en PandaConf en van de drie meest interessante talks geven we jullie een samenvatting mee.

 

The SEO World in 2018 – Rand Fishkin (Moz)

Google staat niet stil. Er wordt voortdurend aan extra functionaliteiten en aan optimalisaties gewerkt. Bovendien wordt het met de gigantische hoeveelheid content die er elke dag opnieuw gepubliceerd wordt steeds moeilijker om clicks en bezoekers te winnen. Rand Fishkin van Moz kwam vertellen hoe je kan (blijven) scoren in Google en met welke SEO-trends je in 2018 rekening moet houden. Hij presenteerde acht gebieden in het Google Ranking Algoritme die je als content creator moet bespelen:

  • Rich content
  • Links
  • Query Satisfaction
  • Keywords
  • Quality of Host Domain
  • User Experience
  • Technical & Crawl 

Als je daar het komende jaar volledig op inzet, heb je Google helemaal mee, volgens Rand. Om je publiek aan te mee te krijgen, moet je volgens hem je content nog meer gaan personaliseren, zodat je je lezers vroeger in het proces kan vastpakken. Speel in op latente needs, zodat je doelpubliek interesse krijgt voor een product waarvan ze niet eens wisten dat ze het nodig hadden.

 

 

Human content in the age of AR/VR – Steve Raymond (8i)

VR wint steeds meer aan populariteit. Dat komt volgens Steve Raymond omdat het een emotie aanspreekt waar geen enkel ander medium aan kan. Het gaat niet zomaar meer om een verhaal vertellen of en verhaal lezen, maar echt om een verhaal meemaken, het verhaal te leven.

De komst van AR/VR heeft volgens Raymond een enorme impact op storytelling. Vanaf nu zoeken we immers 360°-ervaringen die we kunnen zien, horen, proeven en voelen, niet meer naar verhalen die we kunnen lezen en bekijken. Die ervaringen zoeken we niet alleen in onze AR/VR-avonturen, maar gaan we ook verwachten op websites.

Storytelling evolueert dus van het vertellen van een verhaal naar het gedetailleerd weergeven van een hele atmosfeer. Zowel woord als beeld moet helemaal in het teken staan van de experience en moet bijdragen tot de emotie van de lezer. Het gaat vanaf nu immers niet meer om het verhaal, maar om de hele sfeer die je rond dat kleine verhaal ontwikkelt.

 

The power of asking why – Zander Lurie (SurveyMonkey)

Zander Lurie wist vanaf minuut één de gevoelige snaar van het publiek te raken, en had mij meteen geboeid. In zijn presentatie vertelde hij wat je nodig hebt om een succesvolle marketeer te worden – en te blijven. In tijden van AI en VR is dat een interessante vraag. Waar ben ik mee bezig? En waarom? Wat maakt ons anders dan een standaard design, of een voorgeprogrammeerde chatbot? Volgens Lurie gaat het om de mogelijkheid om onszelf en ons werk in vraag te stellen. Stay curious, is dan ook zijn advies. Dat is het enige verschil tussen mensen en machines.

Je afvragen wat je nu echt aan het doen bent, en waarom, is een teken van genialiteit volgens Lurie. Want great questions lead to making more money. Denk maar aan bedrijven als Uber of Airbnb, die vertrokken zijn vanuit een bestaand probleem en vanuit de vraag ‘Hoe gaan we dit problem aanpakken en oplossen?’ Succesvol ondernemen? Vragen stellen is de boodschap, aldus Zander Lurie.

Meer weten over alle insights en inspiratie die ik opdeed in Lissabon? Maak snel een aspraak met onze digitale specialisten!

contact opnemen met Mia