Dit was 2015 in webdesign

Ontwerpen
Written by Mia

Content is King, dat weten we intussen wel al. Maar een site is niet alleen content, ook structuur en design. En dus proberen we niet alleen goed werkende sites te bouwen, maar zorgen we er ook voor dat die sites er goed uitzien. Elk jaar verschijnen er nieuwe elementen, trends en stijlen in de webdesignwereld. Nu 2015 bijna voorbij is, zetten we de trends van afgelopen jaar al even op een rijtje.

Flat design

Apple koos in 2013 resoluut voor flat design. Kort gezegd is dit een manier van ontwerpen waarbij geen enkel element de perceptie van drie dimensies geeft. Flat design is niet enkel eenvoudiger te begrijpen, maar het wordt ook sneller geladen op websites. Veel bedrijven en organisaties volgden in de voetstappen van Apple op gebied van designkeuze. Ook Mia, zoals in onderstaand voorbeeld (toegegeven, we lieten ons nog een beetje gaan op de knop):

Waarom kiezen voor flat design?

Over het algemeen zorgt flat design ervoor dat uw bezoeker de content sneller begrijpt. Of u nu voor flat design kiest of voor een andere designvorm, onthoud dat het belangrijk is om consistent te blijven doorheen de website. Zorg ervoor dat elke pagina en sectie van uw website uit hetzelfde design opgebouwd is, zodat bezoekers een gevoel van eenheid krijgen.

Grote én responsive ‘hero images’

U hoeft niet lang te zoeken om een goed voorbeeld van een hero image te vinden. Ook online reisorganisatie Travelbird maakt er succesvol gebruik van:

travelbird-hero.png

Via hero images focussen we eerder op beeld met tekst, dan op een CTA of op sociale mediaknoppen. Hiermee creëren we een sterke visuele ervaring die aanmoedigt om verder te scrollen. We plaatsen hero images in de achtergrond en zetten er dan content over. Deze grote beelden helpen bij het visuele deel van uw verhaal, zodat u niet enkel op tekst moet vertrouwen.

Responsive

Uw bezoekers komen (letterlijk) van overal. Daarom kan u niet zeker zijn vanop welk platform ze langskomen: bekijken ze uw website via telefoon, tablet of desktop? Bovenstaand hero image mag dan wel krachtig zijn op desktop, maar als het niet zichtbaar is op andere apparaten, dan missen ontzettend veel mensen deze boodschap – en haken ze af. Om een goede usability te bekomen, zorgt u er daarom best voor dat al uw beelden responsive zijn. Zo kan elke bezoeker uw beelden bekijken – vanop welk platform ze ook langskomen.

Hamburgermenu

De meeste websites waar u mee in contact komt, hebben waarschijnlijk een lang menu met verschillende opties om tussen te kiezen. Het voordeel van zo’n menu is dat de bezoeker rechtstreeks kan kiezen waar hij naartoe wil gaan. Het nadeel van zo’n menu is dat het redelijk veel plaats inneemt:

mia-menu-full.png

Het verborgen menu, of hamburgermenu, brengt hier verandering in. Dit menu bestond eerst in webapplicaties en vond daarna zijn weg naar webdesign. Waarom het hamburgermenu heet? Als u uw fantasie goed laat werken, dan lijken de drie streepjes op elkaar een hamburger. Nu ja, als u uw fantasie héél goed laat werken.

mia-menu-burger.png

Waarom kiezen voor een hamburgermenu?

Er zijn voor- én tegenstanders van het hamburgermenu op vlak van gebruiksvriendelijkheid. De ene zegt dat een hamberger menu zorgt voor een meer ‘propere’ navigatie met minder afleiding, de andere zegt dan weer dat veel gebruikers de navigatie op deze manier niet gemakkelijk terugvinden.
We kunnen in ieder geval overeenkomen dat een hamburgermenu het best werkt en begrepen wordt door gebruikers wanneer het woord 'menu' er onder staat. 

Card design

Met de groeiende populariteit van Pinterest werden veel designers fan van blokken of ‘kaarten’ op het web. Deze individuele kaarten helpen informatie te verdelen op visuele wijze. Op deze manier krijgt de bezoeker hapklare stukken content te verwerken, zonder overweldigd te worden door een overvloed aan informatie.

blokken-mia.png

Door verschillende stukken van dezelfde content op te delen in kaarten, zorgt ook Etsy ervoor dat bezoekers kunnen kiezen welke delen ze lezen.

Card design zet uw oplossing in de spotlight

Card design wordt steeds populairder, zowel bij B2B als B2C websites. Dit komt door de grote gebruiksvriendelijkheid via de hapklare en eenvoudig te verwerken brokken informatie. Dit design helpt u om op subtiele wijze verschillende oplossingen in the spotlight te zetten. Tenslotte geeft card design ons de mogelijkheid om af te stappen van tabellen die lastig te vertalen zijn naar kleinere schermen. 

Micro Interactions

Onthoud: uw design is maar zo goed als het zwakste deel ervan: als u een fantastisch thema hebt met de coolste tools, maar uw gebruikers vinden de inschrijfpagina maar niets… Dan is de kans bijzonder groot dat u ze niet binnen haalt. Om tot een succesvol resultaat te komen, is het dus belangrijk dat u zich focust op beide delen van het designverhaal: het grote geheel én de details. En deze details noemen we Micro Interactions. Dit zijn de ‘feel’-gedeeltes van de ‘look and feel’ van uw website. Het zijn de kleine momenten op uw website die slechts één doel hebben. Wanneer u een instelling kiest, een Facebookpost liked, een status post of een foto opzoekt, bent u bezig met Micro Interactions.

Micro Interactions maken uw merk onvergetelijk

Ze zijn overal rond ons: in elke app, elke website en elk toestel. Ze zijn de kleine stukjes functionaliteit die twee richtingen op kunnen. Ofwel zijn ze alledaags en worden ze vergeten… ofwel zijn ze zò interessant en memorabel dat ze deel van het merk worden. En IMDB heeft dit laatste begrepen als geen ander:

404-mia-imdb.png

 

Bent u benieuwd op welke gebieden u kan optimaliseren qua webdesign? Of wil u gewoon een volledig nieuwe website die ontworpen is volgens de nieuwste trends? Neem dan snel contact op met de webdesigners van Mia. Wij zijn alvast benieuwd naar wat 2016 ons zal brengen op vlak van webdesign trends! 

contact opnemen met Mia