Je website redesignen: hoe het niet moet

Ontwerpen, webdesign
Written by Steven Van Duyse

Een redesign van je website doorvoeren is als een nieuwe auto kiezen na een aantal jaar met een vorig model rond te hebben gereden. Het is allemaal nieuw, allemaal sprankelend en allemaal spannend. Maar bieden al die nieuwe elementen wel meerwaarde en heb je al die opties en functies wel nodig? We lijsten in deze blog een aantal voorbeelden op van hoe het niet moet.

Het gevaar van een website redesign bestaat erin dat er enkel geopteerd wordt voor een grafische make-over van je site, zonder dat er strategische of gebruiksvriendelijke ingrepen gebeuren. En dan krijg je fantastisch uitziende websites waar niemand de weg op vindt en waar niemand op converteert. En dan zit je daar met je sprankelende nieuwe site. Daarom dat we een aantal belangrijke fouten willen uitlichten waar je best rekening mee houdt als je je bestaande site een nieuw likje verf meegeeft. Verplicht leesvoer, tenzij je veel geld wil uitgeven voor weinig resultaten.

Geen rekening houden met je buyer persona's

Een website bouwen of redesignen zonder dat je weet voor wie je ze maakt en wat die bezoekers daar zullen komen doen is al meteen de grootste fout die je kan maken. Nog voor je ook maar een eerste basisdesign hebt gemaakt of gekeken hebt naar een kleurschema voor je site, moet je eerst weten wie je wil bereiken en wat je die mensen wil vertellen en wil laten doen. Maak daarom tijd voor Buyer Persona onderzoek voor je aan je redesign begint. De beperkte investering in tijd en geld die zo'n onderzoek kost, zullen zich zeer snel terugverdienen wanneer je nieuwe site live staat.

Voorrang geven aan design in plaats van functionaliteit

Een site moet er goed uitzien. Daar gaan we niet over discussiëren. Maar wat als designkeuzes een negatieve invloed hebben op functionaliteiten? Het doel van een site is niet om er goed uit te zien, maar om de bedrijfsdoelstellingen te helpen behalen. Om bezoekers informatie te geven over wat je doen, waarom je de perfecte match voor hun problemen bent en hoe je te werk gaat. Om hen te overtuigen contact op te nemen met je organisatie of over te gaan tot aankoop of conversie. Zorg voor een perfect evenwicht tussen design en functionaliteit. En dat betekent onder meer geen carroussels, ghost buttons of andere grafische gimmicks die dodelijk zijn voor je conversieratio.

ghost-buttons-mia.pngBeknibbelen op het budget

'Ik ken een vriend die ooit eens een site gemaakt heeft voor het jeugdhuis, iets met Flash en bewegende knoppen. Kost bijna niks.' Klinkt herkenbaar? Helaas voor ons ook. Vaak zijn die bodemprijzen het gevolg van 'design om het design'. Een kwalitatief en gebruiksvriendelijk design begint met strategische inzichten in het aankoop- of conversieproces van je bezoekers, met duidelijke wireframes en onderbouwde keuzes. Dan pas kan er aan het eindresultaat gedacht worden. Let dus op voor ondoordachte designs.

Geen rekening houden met mobiele gebruikers

SDworx-mia.png

Gigantische, automatisch afspelende video's, grote beelden met HTML-tekst erop, een homepage vol hover-states...allemaal leuk. Als je op een desktop surft. Op een tablet of smartphone is het dan echter vaak huilen met de pet op. Sitebezoekers komen steeds vaker via mobiele toestellen en haken quasi meteen af als een site niet mobile-friendly is. Ook Google vindt dat niet fijn en straft je er zelfs voor af in de mobiele zoekresultaten. Zorg er dus zeker voor dat je nieuwe site op alle toestellen even gebruiksvriendelijk is, gebruik geen grafische elementen die op mobile of tablet vaak zelfs niet zichtbaar zijn (zoals Flash) en opteer wanneer mogelijk zelfs voor een mobile-first aanpak, waarbij de designs starten met de mobiele versie en steeds meer uitbreiden. Zo vatten je bezoekers zeker de essentie van je boodschap op elk toestel.

Er vanuit gaan dat een redesign de beste oplossing is voor je problemen

Een redesign van je site kan voor een enorm verschil zorgen in bezoekers, bezoekduur, conversieratio en inkomsten. Maar als de problemen die vroeger de oorzaak waren voor negatieve cijfers niet zijn verholpen, dan zal ook de redesign niet alles kunnen oplossen. Een nieuwe site bouwen of een bestaande site volledig redesignen is niet altijd de oplossing voor uw problemen. Misschien ligt het wel aan het aanbod? Of de complexiteit van het menu? Of u gebruik niet de juiste Calls to Action? Of misschien trekt u geen bezoekers aan omdat uw SEO niet geslaagd is. Allemaal zaken die niet per sé worden opgelost door geld tegen een redesign aan te smijten. Zorg er daarom voor dat uw partner in dit verhaal steeds met een onderbouwde visie en duidelijke argumenten afkomt vooraleer u zich in een redesignproces smijt.

Van plan om je site te herwerken of grote aanpassingen door te voeren? Mia stelde een handige checklist op met 10 punten waar je zeker rekening mee moet houden wanneer je een redesign doorvoert. Gratis te downloaden via onderstaande button!

New Call-to-action