Websiteverkeer of meer conversies: welke metrics zijn belangrijk?

Inbound Marketing
Written by Steven Van Duyse

 U heeft ongetwijfeld de discussie al eens gevoerd met één van uw collega’s. Waar moeten mijn inbound marketinginspanningen op focussen? Wat is nu het belangrijkste: meer verkeer naar de site genereren, meer conversies vergaren of nog iets anders? Een lastige vraag, maar een duidelijke analyse van uw bedrijfsdoelstellingen kan een antwoord bieden.

Trek het juiste verkeer aan

MagneetUiteraard is verkeer belangrijk. Zonder bezoekers, zal u immers niets verkopen. Maar in dit blogbericht willen we u erop wijzen dat niet al het verkeer, goed verkeer is. Hoewel er absoluut voordelen zijn gekoppeld aan groeiend websiteverkeer, wordt niet alle verkeer ook doeltreffend omgezet in leads.

Maar hoe trekt u nu de juiste bezoekers aan? Door het schrijven van de juiste content en de verwachtingen in te lossen die bezoekers krijgen door het lezen van uw advertentie of social media post. Trek klanten aan die vragen hebben die u kan beantwoorden. Het heeft immers geen nut dat u goed scoort voor een term of zoekwoord als u het product of de dienst zelf niet aanbiedt. Investeer dus in SEO en SEA, blog vaker en consistenter en zorg voor relevante e-mailcampagnes die uw click-trough-rate (CTR) of doorklikratio zullen verbeteren. Zo krijgt u niet enkel meer verkeer naar uw website, u zal ook meer waardevolle bezoekers ontvangen. 

Zet deze bezoekers om naar leads of klanten

Hoe dan ook, het is niet genoeg om enkel het juiste verkeer binnen te halen. Veel bedrijven zien een sterke stijging in het verkeer, maar nog steeds geen verhoging in de conversieratio (het percentage van de bezoekers die een gewenste actie voltooien op uw site). Uw websiteverkeer laten toenemen heeft nu eenmaal zeer weinig impact op uw bedrijfsresultaten als u een product of dienst aanbiedt, tenzij u deze bezoekers kan converteren in leads en klanten. Daarom kijken resultaatgerichte marketeers eerst naar het optimaliseren van de verschillende conversiepunten op de website en dan pas naar het laten groeien van het aantal bezoekers.

Het heeft immers geen nut dat u waardevolle bezoekers en potentiële klanten aantrekt als ze niet snel en gemakkelijk kunnen worden geconverteerd. En zo worden zelfs waardevolle bezoekers waardeloos, want zonder een degelijke call-to-action kunnen we deze bezoekers nooit omzetten in leads, waardoor we hem ook niet verder doorheen de sales funnel kunnen loodsen.

Hoe conversieratio's verhogen

Als u beschikt over een redelijke hoeveelheid goed verkeer maar nog steeds geen conversies binnen krijgt, dan scheelt er ergens iets binnen uw site. Uw calls-to-actions zijn niet geoptimaliseerd of voldoen niet aan de verwachtingen van de bezoeker, uw content spreekt niet genoeg aan of uw website beschikt niet over een gebruiksvriendelijk design: er zijn heel wat verschillende redenen mogelijk.

Eerst en vooral moet u achterhalen wat er aan de basis ligt van het probleem. Stel uzelf de volgende vragen om te achterhalen waar het probleem juist zit: 

  • Worden mijn conversies wel bijgehouden? Er kunnen een aantal redenen zijn waarom er geen conversies worden weergegeven in uw rapporten. Misschien heeft u een onjuiste doel-URL opgegeven of ontbreekt er een trackingcode. Bekijk daarom eerst samen met uw webmaster of alles juist ingesteld is voor u dieper naar de oorzaak op zoek gaat.

  • Bied ik de juiste content aan? Heeft uw website een hoog bouncepercentage? Besteden bezoekers maar weinig tijd op uw website? Dan biedt u wellicht niet de juiste content aan. Ga na waar uw bezoekers naar op zoek zijn en schrijf daarrond kwalitatieve content. Wees overtuigend en actiegericht en zorg ervoor dat uw teksten meerwaarde bieden voor uw bezoekers.

  • Is mijn website gebruiksvriendelijk? Ziet u in uw websitestatistieken dat er veel mensen afhaken tijdens het bestelproces? Dan is uw checkout-proces misschien niet optimaal ingesteld of niet gebruisvriendelijk genoeg. Klikken bezoekers wel degelijk op uw call-to-action, maar vullen ze het formulier niet in? Bekijk dan hoe u deze landingspagina kunt verbeteren.

  • Zijn er genoeg conversiepunten op mijn website? Zorg ervoor dat uw bezoekers op verschillende pagina's - idealiter op elke pagina - kunnen worden omgezet naar leads. Hoe meer calls-to-actions en bijbehorende formulieren u aanbiedt op uw website, hoe meer opportuniteiten er zijn om uw bezoekers om te zetten in leads. 

  • Schrikken mijn formulieren bezoekers af om te converteren? Koppel altijd de hoeveelheid informatie die u vraagt aan de waarde van de aanbieding. Hoe langer uw formulier (en dus hoe meer gegevens mensen vrijgeven over zichzelf), hoe beter uw aanbod moet zijn.

Waar leg ik de focus op?

Het is eerder een kwestie van de juiste prioriteiten leggen. U hoeft niet te kiezen tussen meer websiteverkeer of een hogere conversieratio. Beiden zijn immers belangrijk en zijn aan elkaar gekoppeld. Zonder websiteverkeer kan u onmogelijk conversies genereren en zonder conversies is het aantrekken van verkeer verloren moeite. Toch adviseren wij om in een eerste stap de prioriteit te leggen op het verbeteren van uw website en conversiepunten. Eens u bent voorbereid op het ontvangen van conversies, kan u verder gaan met het aantrekken van het juiste verkeer.

Met de juiste strategie zal u niet moeten kiezen tussen meer verkeer of betere conversieratio’s maar krijgt u het juiste verkeer binnen dat snel kan worden omgezet in leads. Bent u benieuwd wat uw websitebezoekers en leads u kunnen opbrengen? Vraag dan nu gratis uw ROI inschatting aan.

New Call-to-action