Websiteverkeer of meer conversies: welke metrics zijn belangrijk?

Inbound Marketing
Written by Steven Van Duyse

Je hebt ongetwijfeld de discussie al eens gevoerd met één van je collega’s. Waar moeten mijn inbound marketinginspanningen op focussen? Wat is nu het belangrijkste: meer verkeer naar de site genereren, meer conversies vergaren of nog iets anders? Een lastige vraag, maar een duidelijke analyse van je bedrijfsdoelstellingen kan een antwoord bieden.

Trek het juiste verkeer aan

Uiteraard is verkeer belangrijk. Zonder bezoekers, zal je immers niets verkopen. Maar in dit blogbericht willen we je erop wijzen dat niet al het verkeer, goed verkeer is. Hoewel er absoluut voordelen zijn gekoppeld aan groeiend websiteverkeer, wordt niet alle verkeer ook doeltreffend omgezet in leads.

Maar hoe trek je nu de juiste bezoekers aan? Door het schrijven van de juiste content en de verwachtingen in te lossen die bezoekers krijgen door het lezen van je advertentie of social media post. Trek klanten aan die vragen hebben die je kan beantwoorden met je content. Het heeft immers geen nut dat je goed scoort voor een term of zoekwoord als je het product of de dienst zelf niet aanbiedt. Investeer dus in SEO en SEA, blog vaker en consistenter en zorg voor relevante e-mailcampagnes die je click-trough-rate (CTR) of doorklikratio zullen verbeteren. Zo krijg je niet enkel meer verkeer naar je website, je zal ook meer waardevolle bezoekers ontvangen. 

Zet deze bezoekers om naar leads of klantenconversion-

Hoe dan ook, het is niet genoeg om enkel het juiste verkeer binnen te halen. Veel bedrijven zien een sterke stijging in het verkeer, maar nog steeds geen verhoging in de conversieratio (het percentage van de bezoekers die een gewenste actie voltooien op je site). Je websiteverkeer laten toenemen heeft nu eenmaal zeer weinig impact op je bedrijfsresultaten als je een product of dienst aanbiedt, tenzij je deze bezoekers kan converteren in leads en klanten. Daarom kijken resultaatgerichte marketeers eerst naar het optimaliseren van de verschillende conversiepunten op de website en dan pas naar het laten groeien van het aantal bezoekers.

Het heeft immers geen nut dat je waardevolle bezoekers en potentiële klanten aantrekt als ze niet snel en gemakkelijk kunnen worden geconverteerd. En zo worden zelfs waardevolle bezoekers waardeloos, want zonder een degelijke call-to-action kunnen we deze bezoekers nooit omzetten in leads, waardoor we hen ook niet verder doorheen de sales funnel kunnen loodsen.

Hoe conversieratio's verhogen

Als je beschikt over een redelijke hoeveelheid goed verkeer maar nog steeds geen conversies binnen krijgt, dan scheelt er ergens iets binnen je site. Je calls-to-actions zijn niet geoptimaliseerd of voldoen niet aan de verwachtingen van de bezoeker, je content spreekt niet genoeg aan of je website beschikt niet over een gebruiksvriendelijk en conversiegericht design: er zijn heel wat verschillende redenen mogelijk.

Eerst en vooral moet je achterhalen wat er aan de basis ligt van het probleem. Stel jezelf de volgende vragen om te achterhalen waar het probleem juist zit: 

  • Worden mijn conversies wel bijgehouden? Er kunnen een aantal redenen zijn waarom er geen conversies worden weergegeven in je rapporten. Misschien heb je een onjuiste doel-URL opgegeven of ontbreekt er een trackingcode. Bekijk daarom eerst samen met je webmaster of alles juist ingesteld is voor je dieper naar de oorzaak op zoek gaat.

  • Bied ik de juiste content aan? Heeft je website een hoog bouncepercentage? Besteden bezoekers maar weinig tijd op je website? Dan bied je wellicht niet de juiste content aan. Ga na waar je bezoekers naar op zoek zijn en schrijf daarrond kwalitatieve content. Wees overtuigend en actiegericht en zorg ervoor dat je teksten meerwaarde bieden voor je bezoekers.

  • Is mijn website gebruiksvriendelijk? Zie je in je websitestatistieken dat er veel mensen afhaken tijdens het bestelproces? Dan is je checkout-proces misschien niet optimaal ingesteld of niet gebruiksvriendelijk genoeg. Klikken bezoekers wel degelijk op je call-to-action, maar vullen ze het formulier niet in? Bekijk dan hoe je deze landingspagina kunt verbeteren.

  • Zijn er genoeg conversiepunten op mijn website? Zorg ervoor dat je bezoekers op verschillende pagina's - idealiter op elke pagina - kunnen worden omgezet naar leads. Hoe meer calls-to-actions en bijbehorende formulieren je aanbiedt op je website, hoe meer opportuniteiten er zijn om je bezoekers om te zetten in leads. 

  • Schrikken mijn formulieren bezoekers af om te converteren? Koppel altijd de hoeveelheid informatie die je vraagt aan de waarde van de aanbieding. Hoe langer je formulier (en dus hoe meer gegevens mensen vrijgeven over zichzelf), hoe beter je aanbod moet zijn.

Waar leg ik de focus op?

Het is eerder een kwestie van de juiste prioriteiten leggen. Je hoeft niet te kiezen tussen meer websiteverkeer of een hogere conversieratio. Beiden zijn immers belangrijk en zijn aan elkaar gekoppeld. Zonder websiteverkeer kan je onmogelijk conversies genereren en zonder conversies is het aantrekken van verkeer verloren moeite. Toch adviseren wij om in een eerste plaats de prioriteit te leggen op het verbeteren van je website en conversiepunten. Eens je voorbereid bent op het ontvangen van conversies, kan je verder gaan met het aantrekken van het juiste verkeer.

Met de juiste strategie zal je niet moeten kiezen tussen meer verkeer of betere conversieratio’s maar krijg je het juiste verkeer binnen dat snel kan worden omgezet in leads. Ben je benieuwd wat je websitebezoekers en leads je kunnen opbrengen? Vraag dan nu gratis je ROI inschatting aan.

New Call-to-action