Keywords en het belang van behoeften bij web copywriting.

Schrijven
Written by Britt Libot

Inbound marketing heeft veel verschillende luiken, maar als we centraal gaan kijken, dan komen we altijd terug op SEO en content. Centraal in deze elementen liggen onze keywords. En als we ons dan zetten aan het opstellen van campagnes, strategieën en contentkalenders, dan krijgen we dikwijls dezelfde vraag: “Hoe kan je weten op welke keywords je potentials zoeken?”

Exact. Want er wordt veel geschreven over keywords en hoe je in functie daarvan moet schrijven, maar er wordt niet veel verteld over hoe we nu precies aan die keywords komen.

Dus. Wat is een keyword?

Kort samengevat? Een woord/zin dat een significant onderwerp is. Simpel? Best wel. Maar toch is het belangrijk dat je de vier verschillende soorten keywords uit elkaar kan houden en door elkaar weet te gebruiken.

  • Broad keywords zijn korte woorden – vaker wel dan niet één alleenstaand woord. Hoewel deze keywords eenvoudig toegepast kunnen worden op jouw bedrijf, zijn deze niet exclusief voor jou. Meerdere bedrijven kunnen en zullen hier gebruik van maken, waardoor de concurrentie snijdend hoog zal zijn.
  • Fat head keywords lijken op broad keywords, maar zijn meestal woordgroepen uit twee à drie delen.
  • Chunky middle keywords zijn de keywords en zinnen waarvan het realistisch is dat je potential deze ingeeft in zoekmachines.
  • Long-tail keywords zijn meestal langere zinnen, of een groep woorden, specifieker gericht op wie jij bent en wat je doet.
Broad keyword Fat head keyword Chunky middle keyword Longtail keyword
Harry Potter Harry Potter house The different Harry Potter houses In which Harry Potter house do I belong?


Oké. En waarom zijn die keywords nu weer zo belangrijk? 

Omdat ze inzicht geven in de vragen, pijnpunten en interesses van jouw potentials. En wanneer zij op zoek gaan naar informatie, dan grijpen ze terug naar die keywords om hun probleem onder woorden te brengen. We verdelen het belang van keywords onder in drie fundamentele punten.

1# Je keyword is de basis van je content

shutterstock_194396153-2.png

Elke contentpagina (een blog, een landingspagina, een email, …) vertelt over een onderwerp dat te koppelen valt aan een keyword of keyword phrase. Het bewust implementeren van dit keyword zorgt er mee voor dat je de basis van je content niet uit het oog verliest – zodat je altijd tot een heldere, duidelijke en relevante boodschap komt.

2# Je keyword zorgt voor een doel en creëert begrip

Wanneer je bezoekers de gevonden informatie lezen, zullen ze deze inhoud altijd scannen op de keywords waarop ze oorspronkelijk zochten. Zorg er daarom voor dat ze meteen in het oog springen.

3# Je keyword helpt zoekmachines te overtuigen

Wanneer zoekmachines de website doorzoeken, indexeren ze de pagina’s volgens de keywords die ze vinden – want zo bepalen ze het doel en de inhoud van de gevonden content.

Vijf tips om uit te vogelen welke keywords je potentials gebruiken

Hoewel deze stap van het contentcreatieproces geen twee keer hetzelfde is en het keywordresearch toch altijd een iets lastigere stap blijft, zijn er toch enkele tips die je gerust in je achterhoofd mag houden.

1# Gebruik je crew

shutterstock_289551026.pngWie dit is? Je klanten, je potentials, je werknemers, je werkgevers, … Met andere woorden: iedereen die bekend is met je bedrijf, die je product gebruikt, je diensten aanneemt, … Onderzoek deze mensen en maak je huiswerk: ga na welke vragen ze stellen, waar ze mee zitten en wat de ‘hipste’ topics of trends zijn. De lessen die je hieruit opsteekt, zijn belangrijk voor de rest van je keywordverhaal.

Zorg er wel voor dat je jezelf zo afstandelijk en neutraal mogelijk opstelt – plaats jezelf in de schoenen van je persona. Gebruik de woorden en termen die zij gebruiken, stel vragen waar zij mee zitten, enzovoort. Vaker wel dan niet zal je ontdekken dat de keywords waarvan je dacht dat ze relevant waren… eigenlijk zelden gebruikt worden door de prospect. Mia ontwikkelde hiervoor een aantal workshops, gebundeld als een Digitaal Groeiplan.

2# Word eens sociaal

Vergeet zeker je sociale mediakanalen niet – zeker niet wanneer je op zoek bent naar waar je mensen het over hebben, waarnaar ze vragen en waarover ze klagen. Zo kan je zowel via Facebook als Twitter onderzoeken welke topics trending zijn, waarover er wordt gesproken op welke locaties, welke keywords vaak gezocht/gebruikt worden, enzovoort.

3# HubSpot heeft een coole keyword grader

Deze tool voorziet realistische informatie en statistieken over de meest relevante keywords voor jouw bedrijf. Met dit handige speeltje kan je keywords onderling vergelijken, kan je search volume onderzoeken, ranking analyseren, … En dit allemaal op een manier die naadloos aansluit op de rest van je content.

4# Google Tools

shutterstock_220130134-2.jpg

Ook Google heeft een hele resem tools die je kan helpen om keywordspecialist te worden.

  • Google Trends geeft een glimp in Google’s database van zoekopdrachten. Je kan zoeken per regio, categorie, taal, tijd, zoeksoort (beeld, tekst), … Je kan één keyword bekijken – of verschillende termen met mekaar vergelijken.

  • Google Autocomplete ken je vast wel: je begint iets te typen in Google en vooraleer je het goed en wel beseft worden je gedachten al afgemaakt. Dit is dus Autocomplete: voorspellingen van wat je mogelijk weleens zou kunnen zoeken. En de opties die je krijgt? Die weerspiegelen waarnaar andere mensen zoeken én de content van het internet. Cool, toch?

  • Google AdWords Keyword Planner zorgt ervoor dat je niet effectief geld moet neertellen voor AdWords – het enige wat je nodig hebt is een Googleaccount. Via de Keyword Planner kan je in enkele seconden zien hoe vaak er gezocht wordt op dit keyword en hoe groot de concurrentie is. Verder kan je filteren per taal, locatie en/of mobiel vs. desktopgebruik.

#5 Betaalde keyword tools

Tools als WordTracker of SEMrush geven inzicht in de wetenschap of een bepaald keyword de moeite is om content rond te schrijven. Je krijgt een schatting van hoeveel keer een keyword (phrase) wordt gezocht per dag – plus gerelateerde keywords. In de meeste gevallen enkel te gebruiken met een betalend lidmaatschap, maar je kan eerst een gratis trial aanvragen.

Dus!

De conslusie is best simpel: begin niet aan content of inbound marketing zonder keyword onderzoek. Gebruik je gezond verstand, je kennis en je inlevingsvermogen – en de antwoorden die je nodig hebt zullen zo op je af komen. Hoera!

Heb je nog vragen rond SEO, content marketing en keywordresearch? Aarzel dan niet om onze specialisten te contacteren voor een informatieve babbel. Tot snel!

contact opnemen met Mia