Welke marketingprocessen automatiseer je het best?

Marketing Automation, lead generation, emailmarketing, content marketing, social media
Written by Katrijn Van Rompuy

Digital marketing opende heel wat deuren voor bedrijven, maar schotelde hen minstens evenveel uitdagingen voor. Plots heb je een hele visvijver aan potentiële leads ter beschikking, maar zonder de juiste tools en een goede strategie bereik je er geen enkele. Meer nog, je concurrentie gaat er mee lopen. En laat nu elke lead het waard zijn om voor te vechten.

Gelukkig evolueert de marketingtechnologie met ons mee op snel tempo en bestaan er tegenwoordig tal van marketing automation tools om je te helpen bij het uitvoeren van bepaalde repetitieve en tijdrovende marketingprocessen. Natuurlijk zijn niet alle taken even geschikt voor een dergelijke automatisering omdat ze te ingewikkeld of te belangrijk zijn om uit handen te geven en ze manuele monitoring nodig hebben. We geven je even een overzicht van enkele marketingtaken die je het best kan automatiseren zodat je bedrijf sneller en efficiënter succes boekt.

Lead tracking en nurturing

Of je bedrijf nu groot of klein is, het is onmogelijk om alle leads manueel te gaan opvolgen. Helaas heeft dit gebrek aan engagement en opvolging het gevolg dat heel wat interessante leads verloren gaan. Nu, gelukkig kan werken met een marketing automation tool met CRM (Client Relationship Management) een goede oplossing zijn om dit vervelende scenario ter vermijden. Hoe dit juist werk? Wel, vanuit de automation tool kan je kwalificatie criteria voor je leads opstellen, leads genereren, ze tracken en zo relevante informatie over hen te weten komen (of ze al een keer op je website terechtgekomen zijn of ze geconverteerd zijn op een landingspagina, …). Zo weet je in welk stadium van de buyer's journey je leads zitten en kan je de gepaste acties ondernemen. Sommige CRM-systemen doen ook automatisch aan lead capturing via contact forms op je website.

automated e-mail-hubspot-marketing automation

Je kan je CRM ook instellen om automatisch e-mails campagnes te laten uitsturen en dat op het juiste moment naar de juiste personen. Het uitsturen van dergelijke geautomatiseerde mails volgens een specifiek schema kan niet alleen het aantal conversies verhogen, maar het geeft je ook de kans om de nodige touch points in te bouwen voor feedback, het oplossen van problemen en interactie met de gebruik in kwestie.

Automation tools met CRM kunnen ook je contacten segmenteren per buyer persona of activiteit, om hen zo verder op te volgen en van een gepersonaliseerde follow-up email te voorzien. Segmentering kan bijvoorbeeld ook handig zijn voor cross selling en up selling marketingcampagnes. Daarnaast verzamelen automation tools als Hubspot specifieke web analytics om je leads beter te kunnen targeten met deze automatische e-mails.

Content marketing

Er komt heel wat kijken bij het schrijven van de juiste content die binnen jouw digital marketingstrategie valt. Je moet geschikte ideeën zoeken en uitgebreide research doen voor je echt kan beginnen schrijven. Allebei tijdrovende activiteiten. Hier komt automation software goed van pas om binnen je sector te gaan uitzoeken welke onderwerpen trending zijn en waar je (potentiële leads) op zoek naar zijn. Google Alerts is bijvoorbeeld een makkelijke tool om via email meldingen te krijgen van recent gepubliceerde content i.v.m. bepaalde opgegeven keywords.

Content marketing heeft vaak betrekking tot verschillende afdelingen/personen binnen je bedrijf. Planning en coördinatie zijn dan een ware uitdaging. Met multifunctionele projectmanagement tools zoals bv. Trello en Teamwork kan je een geautomatiseerde workflow aanmaken waardoor het overtollige communicatieverkeer tussen de betrokken personen beduidend vermindert. Orde creëren in de chaos dus.

Social media marketing

Dat social media tegenwoordig een grote rol speelt in onze maatschappij is wel duidelijk, maar het maakt ook een belangrijk onderdeel uit van je digital marketingstrategie. Het geeft je de kans je naambekendheid te vergroten, meer bezoekers naar je website te krijgen, in dialoog te gaan met je doelpubliek en je betrokkenheid te tonen. Zo kan je op snelle manier je nieuwste blogpost of bedrijfsevenement promoten of je professionele visie delen over een specifiek thema. Hoe meer je post per dag op social media, hoe groter je visibiliteit. Je hoeft daarbij niet steeds zelf content te schrijven, dat is quasi onmogelijk aan een dergelijke frequentie. Je kan ook berichten posten van andere betrouwbare bronnen dan je eigen webpagina's. Dit proces heet 'thought leadership curation', je toont als het ware je eigen expertise door het zoeken, selecteren en posten van relevante informatie voor je volgers. Je kan bovendien dergelijke posts voorzien van je eigen professionele opinie, wat jouw kennis van zaken nog extra in de verf kan zetten.

social media marketing automation-planning social post

Je kan je dus wel voorstellen hoeveel tijd social media marketing in beslag neemt als je het allemaal manueel zou doen. Time is money dus automatiseren is de boodschap en de juiste automation software kan jou daarbij helpen. Zo kan je er onder meer social posts mee op voorhand inplannen, de sociale interactie (likes, shares, comments, ...) op een post controleren, net als nagaan welke dag en tijdstip het beste zijn om een post te publiceren voor een zo groot mogelijk bereik. Kortom, het geeft je de nodige informatie om je social media marketings strategie op aan te passen waar nodig.

Wat we ook nog graag willen meegeven is dat de interactie met je social media community zelf best een manueel proces blijft. Mensen houden nu eenmaal niet van geautomatiseerde direct messages en likes. 

A/B testing en web 

Op je website kan je verschillende aanwijzingen toevoegen die gebruikers in een bepaalde richting kunnen sturen en hen zo in potentiële leads kan veranderen en meer conversies kan genereren. Denk bijvoorbeeld in de juiste CTA's toevoegen op de ideale plek, bepaalde headers aanpassen om meer de aandacht te trekken, enzovoort. Nu, om te weten te komen welke cues er juist wel of niet werken, kan je gaan A/B testen. Bij A/B testing ga je 2 mogelijkheden tegenover elkaar testen om te kijken welke optie het beste scoort. Het kan gaan om 2 verschillende versies van een webpagina, 2 verschillende e-mail onderwerpen, andere copy versies, enzovoort. Telkens deze mogelijkheden manueel tegenover elkaar gaan afwegen, neemt opnieuw veel tijd in beslag. Dat kan door makkelijke automation tools opgelost worden. Het programma trackt alle relevante informatie automatisch. Hubspot is hier een mooi voorbeeld van.

e-mail A/B testing-HubSpot-marketing automation

Daarnaast bestaan er ook oplossingen in marketing automation die de activiteit van je gebruikers in realtime volgen en er op reageren met gepaste aanwijzigingen voor de gewenste actie. Deze vorm van automatisering kan het aantal conversies beduidend doen verhogen, tenminste als je het correct configureert. Een overdaad aan cues, of aanwijzigingen die te dwingend zijn, kunnen het tegenovergestelde effect hebben en gebruikers wegjagen. Altijd beredeneerd tewerk gaan, is de boodschap. 

Nu, dit waren nog maar een paar voorbeelden om marketing automation binnen je bedrijf toe te passen, maar de mogelijkheden zijn bijna oneindig. Marketing automation is dan ook niet meer weg te denken in het digital marketing landschap. Het helpt je makkelijker en vooral efficiënter een weg te banen naar een succesvolle business.Wat is marketing automation?