Je werknemers betrekken bij content creatie: hoe en waarom?

content, employer branding
Written by Romy Geunens

Als bedrijf wil je graag extra leads genereren, dat mensen je whitepapers downloaden, offertes aanvragen enzovoort. Content kan je daarbij helpen. Maar, je kunt dit niet alleen. Je hebt zelden de tijd om alle content te schrijven én je hebt mogelijk niet alle benodigde, diepe kennis in huis om overal over te schrijven. Meteen twee redenen waarom het belangrijk is je werknemers te betrekken bij content creatie. Welke redenen zijn er nog? En hoe kun je je werknemers betrekken bij het creëren van content? 

Ieder zijn eigen expertise

Vraag aan een developer niet hoe je aan inbound marketing doet en vraag aan een marketeer niet om iets te programmeren in PHP. Ieder heeft zijn eigen vakgebied of specialisatie, dus kun je niet verwachten dat die persoon ook alles weet over andere zaken die in het bedrijf gebeuren. Dit geldt ook voor content. Als je iedereen content laat produceren over zijn of haar eigen vakgebied, zal deze content veel kwalitatiever zijn dan wanneer deze gecreëerd wordt door één persoon of afdeling.

Eerste voordeel: kwalitatieve content leidt tot kwalitatief webverkeer en kwalitatieve leads. En is dat niet waar je als bedrijf naar op zoek bent? Tweede voordeel: wanneer je werknemers erkent in hun expertise, zijn ze meer geëngageerd en leveren ze beter werk. Let er wel op dat je nog steeds gebruik maakt van een 'eindredacteur' die alles verzamelt, in de juiste stijl plaatst en naleest op foutjes en algehele stijl. Op die manier blijf je de baas over de contentflow, wat je veel meer overzicht op het proces en op de resultaten zal geven.

Betrek je werknemers op 2 niveaus

Er zijn verschillende manieren om je werknemers te betrekken in je content creatie. Door hen content te laten verspreiden en door hen effectief content te laten produceren. Het verspreiden van content kan je door al je werknemers laten doen, het creëren ervan door specifieke personen. Je kan namelijk niet iedereen betrekken in je content creatie. Kies hiervoor daarom voor de mensen met de meeste expertise (en idealiter een sterke pen), zo ben je er zeker van dat je enkel kwalitatieve content verspreidt.

Verspreiding van content

Allereerst betrek je je werknemers best op de low-level manier: door hen content te laten delen via fora of sociale media, door reviews achter te laten over het bedrijf of zichzelf als 'specialist' te positioneren op hun diverse eigen kanalen. Het toont engagement naar het bedrijf toe en wanneer je werknemers je content delen, vergroot het je bereik exponentieel. Een groter bereik vergroot het webverkeer en dus de kans op leads.

Creatie van content

Het tweede niveau waarop je je werknemers kunt betrekken is door hen zelf content te laten produceren: blogberichten, ebooks, social media posts enzovoort. Natuurlijk gaan je werknemers dit niet uit zichzelf doen, dus je moet ze een reden geven waarom ze content zouden delen, laat staan creëren.  Daarom begin je best door een teammeeting te houden om je content strategie duidelijk te maken en de verschillende taken te verdelen. Duid een eindredacteur (of eindverantwoordelijke) aan, verdeel de taken en profiteer van de verschillende expertises binnen je bedrijf.

Iedereen op dezelfde lijn

verschillende doelgroepenBespreek samen met je team wat de waarden zijn die je als bedrijf wil uitstralen. Als iedereen op dezelfde lijn zit over de bedrijfsspirit en de basiswaarden van de communicatie, zal de content die je verspreid die bedrijfsspirit ademen en dus consistenter zijn.

Bespreek vervolgens wat voor leads je graag zou genereren. Dit doe je door samen buyer persona’s op te stellen. Een buyer persona is de voorstelling van je ideale klant. Als iedereen weet naar wie ze zich moeten richten met hun content, zal de content ook kwalitatiever zijn.

Ten slotte is het een goed idee om je werknemers om hun mening te vragen over de huidige gang van zaken. Als ze het gevoel hebben dat ze hun mening kwijt kunnen, zijn ze in de toekomst sneller geneigd deze te geven én mee te werken om verbeteringen door te voeren. Zo krijg je een andere kijk op de situatie en dit leidt soms tot goede ideeën voor content. 

Maak het je werknemers gemakkelijk

Wanneer je je werknemers content wil laten creëren, zorg dan dat dit zo gemakkelijk mogelijk voor hen is. Voorzie tools waarin ze kunnen werken of templates die ze kunnen bewerken. Stel een content manager aan die deadlines stelt en bij wie ze terecht kunnen met vragen.

Voorzie ook een content kalender. Hierin staan de onderwerpen opgelijst waarover geschreven of geproduceerd moet worden, met mogelijke inspiratiebronnen waarop de werknemers zich kunnen baseren. Als het maken van content vlot gaat, zullen je werknemers sneller geneigd zijn om ook mee te werken. 

Dompel je werknemers onder in je sociale mediacontent

Je werknemers behoren tot een van je belangrijkste PR-assets. Een tevreden werknemer uit zich positief over het bedrijf waarvoor hij of zij werkt. Omgekeerd is dit dus ook zo. Zet daarom je werknemers af en toe in the spotlight door hen te erkennen op sociale media. Dit zorgt voor een boost van hun zelfvertrouwen en een positievere houding naar het bedrijf toe. En hoger engagement. Employer branding is heel belangrijk om de werksfeer goed en het engagement hoog te houden.

Maar, hou er rekening mee dat niet iedereen mee is met het social media verhaal. Daarom is het een goed idee om workshops te houden waarin je duidelijk maakt wat het doel is van elk kanaal. Als je werknemers de sociale media beter begrijpen, dan kunnen ze hun content ook doelgerichter schrijven. Dit zorgt weer voor kwalitatievere content. 

Samengevat

Het betrekken van werknemers bij de creatie van content zorgt dat ze zich meer erkend voelen binnen het bedrijf. Dit zorgt voor meer engagement, wat de bedrijfsspirit verbetert. Iedereen is gespecialiseerd in een bepaald vak. Als iedereen over zijn of haar eigen expertise kan schrijven, is de geproduceerde content kwalitatiever, wat leidt tot kwalitatiever webverkeer en kwalitatievere sales.

Maar, stel een content manager aan die alles in goede banen leidt: die deadlines stelt, een content kalender opstelt, tools voorziet die het creëren van content gemakkelijker maakt en inspiratiebronnen voorziet waarop werknemers zich kunnen baseren. 

Wil jij meer weten over hoe je content strategieën opstelt en hoe je je werknemers best betrekt in jouw content creatie? Of wil je weten hoe je buyer persona’s opstelt? Aarzel dan niet om ons te contacteren voor meer informatie. Onze content marketing experts helpen je graag verder.

buyer-persona-workshop