WordPress vs HubSpot CMS vergelijken: een overzicht

Hubspot
Written by Jolien Struyf

Een content management systeem (CMS) is een softwaretoepassing waardoor je eenvoudig de inhoud van je website kan beheren. Doordat de techniek en ontwerp van de website losgekoppeld wordt van de content, zorgt het voor een vereenvoudiging van het onderhoudsproces. Welk content management systeem je kiest hangt af van een aantal factoren, waaronder budget, type website, ervaring en de keuze van thema’s en plug-ins. Wij geven je hieronder alvast enkele verschillen tussen WordPress en HubSpot, maar je hebt nog andere CMS systemen waaruit je kan kiezen.

WordPress

WordPress is iets meer dan 15 jaar geleden ontstaan als blog platform en zo verder ontwikkeld tot het meest gebruikte open-source CMS-platform. Vandaag de dag goed voor 25 tot 30% van het internet. Het laat je toe om een website op te starten en te laten lopen tegen een minimale investering. Het kan op zich gebruikt worden om inhoud te creëren, maar vereist wel extra integraties of softwares om klanten optimaal te kunnen dienen. Het grootste voordeel van WordPress is de kosteneffectieve prijs. Verder heeft het een groot aanbod aan plug-ins die geïntegreerd kunnen worden én een enorme community.

HubSpot 

HubSpot is een marketing automation platform met een ingebouwde CMS. Hubspot CMS combineert het opstellen, beheren en Marketing menu HubSpotoptimaliseren van websites met de kracht van een CRM. Het is dus een marketing automation platform en tegelijk een content management systeem, waardoor het dé perfecte oplossing biedt aan bedrijven die marketing allround willen beheren. Het geeft de mogelijkheid om de hele customer journey aan te passen, marketing en sales met elkaar te aligneren en closed-loop rapportages te leveren.

Op één locatie vind je dus zowel je website, blog, landingspagina’s, e-mailmarketing, CRM, marketing automation, sociale media kanalen én analytics terug. Wanneer je al de HubSpot tools op een degelijke manier gebruikt, kan je, van het begin tot het einde, een succesvolle inbound marketing doorvoeren. Hubspot is vooral goed voor bedrijven die reeds weten wat ze willen bereiken met hun content en eventueel al een digitale- of content strategie opgesteld hebben. Voor bedrijven die net starten en alles nog een beetje moeten uitzoeken kan dit CMS-platform te prijzig zijn.

Zowel WordPress als HubSpot zorgen ervoor dat marketeers de inhoud van de website gemakkelijk kunnen aanpassen en toevoegen, zonder afhankelijk te zijn van de ontwikkelaars. De marketing automation functie van HubSpot zorgt er wel voor dat marketeers en het salesteam met hun doelgroep op exact het juiste moment in het kooptraject kunnen communiceren.

Verschillen tussen WordPress of HubSpot

Gebruiksgemak

Je gehele marketingteam, en vaak ook andere medewerkers, gaan het CMS-platform op dagelijkse basis gebruiken. Het is dan ook vanzelfsprekend dat iedereen er gemakkelijk mee moet kunnen werken. 

WordPress

WordPress is op zich eenvoudig in gebruik, behalve wanneer er zich een probleem voordoet. Deze problemen hebben vaak te maken met de plug-ins of softwares die effect hebben op je website. Bij het bijwerken van je plug-ins raden we je aan steeds een back-up te maken van je website, anders kan het een frustrerende en kostbare zaak worden.

HubSpot

HubSpot is enorm gebruiksvriendelijk, omdat het werkt met een on-page editor en Design Manager. Je kan eenvoudig bewerkingen uitvoeren, opslaan en updaten terwijl je door je eigen website bladert.

on page editor HubSpot

Veiligheid

WordPress

Zoals eerder vermeld is WordPress een open source CMS-platform en hebben problemen op WordPress vaak te maken met de geïnstalleerde plug-ins of softwares. Ook komt je website door deze installaties vaak in aanraking met, al dan niet kleine, beveiligingsinbreuken.

HubSpot

HubSpot is continu bezig met evolueren en doet zijn uiterste best om de software codes up-to-date te houden. Zoals ze het zelf zeggen: “Protecting your data is our obsession.” HubSpot maakt gebruik van firewalling, routing en inbraakpreventie op bedrijfsniveau en gedragsanalyse om de infrastructuur te beschermen en mogelijke aanvallen tegen te houden. 

  WordPress HubSpot

Firewall / VPN 

Bijkomende plug-in/software vereist   Ja 
IDS (Intrusion Detection System) Bijkomende plug-in/software vereist    Ja 
WAF (Web Application Firewall) Bijkomende plug-in/software vereist    Ja
Beperking van DDoS (Distributed Denial of Service) Bijkomende plug-in/software vereist    Ja
Proactief  scannen en testen van het netwerk  Bijkomende plug-in/software vereist    Ja 
SSL (Secure Sockets Layer) beveiliging Bijkomende plug-in/software vereist    Ja

Upgrades en updates

Het upgraden of updaten van je website kan verschillende redenen hebben. Zo kan het zijn dat de nieuwe versie meer mogelijkheden heeft, efficiënter werkt of gewoon eenvoudiger in gebruik is. Het kan daarnaast ook zijn dat de oude versie beveiligingsproblemen heeft of niet meer ondersteund wordt. In elk geval kan je dergelijke updates of upgrades, al komen deze meestal op ongewenste tijden, vaak niet ontwijken. 

WordPress

Bij WordPress moeten er diverse processen gevolgd worden om ervoor te zorgen dat je website optimaal functioneert en presteert. De geïmplementeerde softwares en integraties hebben, zoals je in de afbeelding hieronder kan zien, één voor één aparte updates nodig die niet altijd samenvallen. Hierdoor werken ze niet steeds even goed samen. Bij updates en upgrades moeten ontwikkelaars ingeschakeld worden om ervoor te zorgen dat er geen downtime veroorzaakt wordt. Dit kan soms een tijdrovend en gecompliceerd proces zijn. 

Plug-ins-WordPress-1

HubSpot

Doordat HubSpot een gesloten systeem is, worden alle updates gesloten afgehandeld. Servers, hosting, software,... worden op de backend onderhouden en bijgewerkt. Dit geeft jou de mogelijkheid je volop te richten op de marketing naar je klanten toe en ondervindt jouw website en je service geen last of downtime.

Design, thema’s en aanpassingen in ontwerp

WordPress

Bij WordPress kies je eerst een thema om te beslissen hoe je website eruit moet zien. Het nadeel hierbij is dat bepaalde WordPress thema’s veel invloed hebben op het ontwerp en de structuur van je website. Niet enkel op vlak van kleuren dus, maar ook op vlak van functionaliteit. Voor veel bezoekers is het vaak ook duidelijk wanneer een website in WordPress gemaakt is. De meeste websites opgebouwd in dit CMS lijken ietwat op elkaar, omdat het aanpassen van thema’s niet evident is. Om bepaalde aanpassingen te maken kan je dan ook best over een basis CSS- en HTML kennis beschikken of dit aan externe developers toevertrouwen.

Templates-WordPress

HubSpot

HubSpot geeft je meer vrijheid als het gaat over het ontwerp van je website. Je hoeft je niet te houden aan een enkele template. Je kan per webpagina een sjabloon kiezen of zelf het framework ontwerpen in Design Manager. Elk gekozen thema kan je aanpassen en wijzigen naar je eigen wensen, dit is bij WordPress niet het geval. Ook bij HubSpot beschik je best over een basis kennis van CSS en HTML, mochten er dan toch problemen ontstaan kan je die zelf oplossen in de code.  

Screenshot 2019-09-19 at 17.11.37

Search Engine Optimization

Dat je doelgroep je vindt is uiteraard een van de belangrijkste zaken. Daarom is inzetten op SEO razend belangrijk. Dit is de plaats die je website krijgt wanneer je een bepaald zoekwoord in een zoekmachine invoert. Hoe hoger je website rankt, hoe meer mensen je website zien. Google ontwikkelde een algoritme waarbij een website geanalyseerd wordt op verschillende factoren. Het type van CMS is geen van die factoren, maar de plug-ins of softwares die gebruikt worden kunnen de ranking wel beïnvloeden, doordat ze de laadtijden van de site negatief kunnen beïnvloeden. WordPress en Hubspot spelen op hun eigen manier in op zoekmachine marketing, de een wat meer geïntegreerd in het CMS systeem als de andere.

WordPress

Om je SERP-ranking te optimaliseren in WordPress, moet je een SEO plug-in, zoals Yoast, downloaden. Dit kan een gratis of betalende plug-in zijn en gaat er voor zorgen dat je eenvoudig je webpagina voor bepaalde zoekwoorden kan gaan optimaliseren en de algemene 'gezondheid' van je site voor SEO kan gaan in kaart brengen.

HubSpot

HubSpot is meer gericht op SEO dan WordPress, omdat het initieel gemaakt is om digitale marketeers te helpen. HubSpot kan je hele website analyseren en feedback geven over de gebieden die je moet bijwerken om vervolgens beter te scoren. Met HubSpot kan je inbound links tracken, Google Search Console integreren en de prestaties van je individuele webpagina’s onderzoeken. HubSpot heeft daarboven een functie die het toelaat te zien hoe je scoort met je zelf bepaalde zoekwoorden. 

Screenshot 2019-09-19 at 17.15.33

Analytics

Belangrijke, strategische beslissingen kunnen best pas gemaakt worden als je cruciale informatie weet over jou bezoekers. Het is dus van belang om van elk onderdeel van je funnel te analyseren. 

WordPress

WordPress biedt analyses aan in het eigen dashboard, maar om betere analyses en conclusies te trekken kan je best ook Google Analytics of plug-ins gebruiken.

HubSpot

HubSpot biedt meer inzicht in de marketing- en sales analyses van je website. Je beschikt binnen het platform over analyses van je website, webpagina’s en landingspagina’s.

Analytics-tool-HubSpot

Ook gegevens van je sociale media kanalen, je e-mailmarketing en CRM kan je binnen HubSpot zelf bekijken. Door dit allemaal verzameld te hebben op één platform kan je eenvoudig rapporten opstellen. Ook bij HubSpot raden wij aan om dit te vergelijken met de resultaten in Google Analytics. Ook omdat Google Analytics nu eenmaal een veel krachtiger en relevanter pakket is.

  WordPress HubSpot

Basis analytics voor content 

Ja  Ja 
Gevorderde analytics voor content  Bijkomende plug-in/software vereist    Ja 
Contact timeline & tracking  Bijkomende plug-in/software vereist    Ja
Pagina performance meten  Bijkomende plug-in/software vereist  Ja
Concurrentie tracking Bijkomende plug-in/software vereist    Ja
Rapporten exporteren  Bijkomende plug-in/software vereist    Ja 
Search analytics Bijkomende plug-in/software vereist    Ja

Blogging

Bij het uitbreiden van de inhoud op je website moet je rekening houden met de noden en wensen van je potentiële klanten. Je schrijft je blogs dus als antwoord op de vragen van je doelpubliek. De keuze van je blogsoftware is hierbij belangrijk. Deze kan je het maken, maar ook het vinden van je inhoud gemakkelijker of net complexer maken. 

WordPress

Zoals eerder vermeld is WordPress ontstaan als blog platform, vanzelfsprekend kan het hiervoor dus aangewend worden. Wanneer het gaat om blogs die voornamelijk bestaan uit tekst is WordPress zelfs ideaal. Het ziet er uit als de meeste tekstverwerkingsprogramma's. Eens je WordPress geïnstalleerd hebt kan je eigenlijk meteen van start gaan met bloggen. Een basic blog kan dus op een, twee, drie online geplaatst worden. Van zodra je echter de lay-out wil aanpassen en je blog visueel aantrekkelijker wil maken zal je bijkomende plug-ins moeten installeren.

HubSpot

HubSpot heeft een duidelijke, overzichtelijke en gebruiksvriendelijke interface voor het bloggen. Het schrijven, optimaliseren en publiceren van je blogs en zelfs het analyseren ervan is mogelijk binnen HubSpot zelf. HubSpot is namelijk zo opgebouwd dat het designen en optimaliseren van je blog eenvoudig is. Je hoeft geen plug-ins te integreren of op zoek te gaan naar de juiste editors. Daarnaast wordt er focus gelegd op het opstellen van een content marketing strategie waar elk deel van je content zorgvuldig is uitgekozen en deel van het overkoepelende verhaal brengt.

Screenshot 2019-09-20 at 08.42.42Screenshot 2019-09-20 at 08.42.42

  WordPress HubSpot
Blogs inplannen  Ja  Ja 
Blogs delen op sociale media  Ja  Ja (Marketing Hub Professional of Enterprise )
Geoptimaliseerd voor Mobiel  Afhankelijk van het geïnstalleerde thema Ja
SEO optimizer Bijkomende plug-in/software vereist    Ja
CTA creëren  Bijkomende plug-in/software vereist    Ja 
Content Kalender  Bijkomende plug-in/software vereist    Ja
AMP ondersteuning  Bijkomende plug-in/software vereist    Ja
Analytics  Gelimiteerd Ja

E-mailmarketing

E-mailmarketing is een van de meest succesvolle en kostenefficiënte onderdelen van je business. Het wordt gebruikt om de relatie met je klanten te onderhouden, maar ook om nieuwe klanten aan te trekken. Met de meeste CMS is het niet mogelijk e-mails te verzenden zonder een integratie met een externe software. Hieronder bespreken we dit in het geval van WordPress en HubSpot. 

WordPress

WordPress biedt zelf geen e-mailmarketing functie, maar je kan wel eenvoudig je website met je e-mailmarketing platform zoals Mailchimp integreren.

HubSpot

Screenshot 2019-09-20 at 09.03.11

In HubSpot zit een e-mailmarketing functie ingebouwd, dit maakt het gemakkelijk om e-mail informatie van leads vast te leggen. Vervolgens kan je gebruikers toevoegen aan automatiseringsstrategieën voor je e-mailmarketing campagnes. E-mail templates zijn gemakkelijk aan te maken en bovendien kan je lijsten opmaken die de gebruikers segmenteren. Hierbij heb je de keuze tussen actieve of statische lijsten. Actieve lijsten worden automatisch bijgewerkt. Nieuwe contacten worden eraan toegevoegd op basis van de criteria die je hebt gebruikt om ze te segmenteren. Voldoen de leden niet meer aan de criteria, dan zullen ze ook automatisch verwijderd worden. Statische lijsten kunnen als een momentopname gezien worden, deze worden niet automatisch bijgewerkt. 

Daarnaast kan je in HubSpot ook simpele A/B tests laten lopen om vervolgens te zien welke e-mails het beste resultaat genereren. Bij elke e-mail krijg je bovendien ook een HTML click map te zien. Dit is een overzicht waarbij je kan zien op welke onderdelen van je e-mail er hoevaak geklikt is. 

  WordPress HubSpot

E-mails creëren en verzenden 

Bijkomende plug-in/software vereist    Ja 
Gepersonaliseerde e-mails Bijkomende plug-in/software vereist      Ja 
A/B tests Bijkomende plug-in/software vereist    Ja

Ondersteuning

WordPress

WordPress heeft een uitgebreide community waarin je vragen kunt stellen. De leden van de community gaan je dan door middel van hun eigen kennis en ervaringen een oplossing op jouw probleem bieden. Wanneer er issues voorkomen die te maken hebben met de plug-ins of thema’s binnen WordPress kan je de ontwikkelaars hiervan best ondersteuning vragen.

WordPress-ondersteuning

HubSpot

HubSpot biedt een goede ondersteuning, vragen kunnen hen gesteld worden en zij antwoorden hier snel en duidelijk op. Verder biedt HubSpot trainingen en certificeringen voor de verschillende onderdelen aan. Online kan je video’s en blogs vinden met gedetailleerde stappenplannen zodat de meeste vragen of problemen zelf op te lossen zijn

HubSpot-ondersteuning

Toegang tot sociale kanalen

Social media en je content gaan hand in hand. De beste resultaten bekom je door beide goed op elkaar af te stemmen en een contentstrategie uit te werken. Het eenvoudigste is dan uiteraard een platform waarop je zowel je content, als je sociale media kanalen kan beheren. 

WordPress

Om content te delen op je sociale media kanalen ga je als WordPress gebruiker nog steeds moeten vertrouwen op externe tools. Om vervolgens alle sociale kanalen te monitoren en hierop te interageren gaan er zelfs meerdere softwares geïnstalleerd moeten worden. 

HubSpot

Met HubSpot daarentegen kan je al je sociale interacties beheren op hetzelfde dashboard als je marketing campagnes en content. Je kan eenmalig een sociale post invoeren en deze vervolgens kopiëren om ook op andere sociale kanalen te posten. Bovendien kan je deze op voorhand instellen om op een bepaalde datum en tijd online te zetten. In je social media analytics kan je snel en eenvoudig meten hoe je sociale media strategie het doet en waar je best kan bijschaven.

social-media-hubspot

  WordPress HubSpot
Content automatisch delen op sociale media  Ja Ja (Marketing Hub Professional of Enterprise)
Sociale medie monitoren  Bijkomende plug-in/software vereist    Ja (Marketing Hub Professional of Enterprise )
Sociale media berichten inplannen en publiceren Bijkomende plug-in/software vereist    Ja (Marketing Hub Professional of Enterprise )
Sociale media analytics Bijkomende plug-in/software vereist    Ja

Prijskaartje

Uiteraard is bij de keuze van een CMS-platform de prijs ook belangrijk. Daarom overlopen we het budgettaire verschil tussen WordPress en HubSpot hieronder nog even. 

WordPress

Een basis website kan in WordPress gratis opgezet worden. Wanneer je echter een personaliseerbare en professioneel uitziende website wilt, zal je moeten betalen. Je moet rekening houden met domeinregistratie, hosting, premium thema’s en plug-ins, beveiligingssystemen en systemen voor back-up en opslag. Daarnaast moet je ook enige kosten voorzien voor het ontwikkelen van geavanceerde ontwerpen. Al bij al blijft dit vaak wel goedkoper dan de fee die je betaalt bij HubSpot.

HubSpot

De hierboven reeds vermelde voordelen van HubSpot komen uiteraard met een prijskaartje. In tegenstelling tot WordPress is HubSpot CMS geen open-source software, waardoor je rekening moet houden met een maandelijkse software-fee. Hoeveel deze fee bedraagt, hangt af van de functionaliteiten die jouw website nodig heeft. Voor het stand-alone website CMS bedraagt die fee 280€/maand. Wil je daar volledige marketing, sales of customer service functionaliteiten bij, dan heb je een aantal extra's nodig met een variabele prijs. Hoe meer contacten en features, hoe hoger de fee zal bedragen. HubSpot is vast en zeker een duurdere optie dan WordPress, maar je krijgt wel waar voor je geld. Zo bekom je een systeem waarop je website draait, maar waarmee ook je blog, e-mail marketing en CRM gemakkelijk te beheren zijn. Bovendien kan je er eenvoudig analyses uit trekken en je social media kanalen managen.

Zo, met dit overzicht heb je al een mooi beeld van de verschillen tussen WordPress en HubSpot. Hieronder geven we je graag nog enkele bijkomende voordelen van HubSpot mee die wij de moeite vinden om te vermelden.

Bijkomende voordelen van HubSpot ten opzichte van WordPress

Websites laden sneller op HubSpot

In HubSpot is een CDN (Content Delivery Network) ingebouwd, waardoor afbeeldingen en bijgevolg ook de website sneller geladen kan worden. Zoals je in onze andere artikelen kan lezen is de snelheid van de website enorm belangrijk. Deze draagt bij tot hogere en betere zoekresultaten in zoekmachines, maar ook tot een betere gebruiksvriendelijkheid voor de websitebezoekers. De vele plug-ins die je moet integreren in een WordPress website hebben al snel een nadelig effect op de laadtijd van je website.

Responsive website

Aanpasbaarheid op mobiele versies is net zoals snelheid een belangrijke factor voor het gebruiksgemak van je websitebezoekers. Er wordt steeds vaker mobiel gesurft, een niet-responsief ontwerp laat dus zeker de wensen na op vlak van navigatie en klantentevredenheid. In HubSpot zit Bootstrap ingebouwd en deze zorgt ervoor dat jouw website responsief is op alle schermen. Bovendien worden de e-mails ook steeds automatisch aangepast zodat deze optimaal gelezen kunnen worden door de ontvangers.

responsive design HubSpot

Behavioural targeting

Gepersonaliseerde marketing is niet zomaar een trend, het is een blijvend fenomeen en je kan hierop inspelen met HubSpot. HubSpot is een all-in-one platform en koppelt je CMS aan je CRM. Je kan je voordeel halen uit smart CTA’s en personalisatie, waardoor je aan behavioural targeting kan doen. Zo kan je er niet enkel voor zorgen dat de ontvanger van je e-mail bij zijn/haar naam aangesproken wordt, je kan de naam ook op de website gebruiken: “Welkom terug op onze website, Tim”. Deze smart content biedt de mogelijkheid om de gehele website aan te passen aan wie de website bezoekt en waar deze zich in de buyer journey bevindt. Zo bied je hen een gepersonaliseerde surfervaring. Een persoonlijke aanpak of benadering via inbound marketing zorgt over het algemeen voor meer qualified leads die echt geïnteresseerd zijn in je bedrijf en producten.

Workflows en marketing automation

Wat er zo gemakkelijk is aan de workflows van HubSpot is dat je vooraf kan bepalen hoe je met verschillende doelgroepen gaat communiceren. Via de ingebouwde interface kan je e-mails verzenden, webhooks instellen, lead scores toepassen en je leads doorheen het salesproces sturen. Het heeft ook het voordeel dat je door eigenschappen bij te werken en waarden te kopiëren, je gegevens gemakkelijk in bulk kan beheren.

workflow-hubspot

Of je nu kiest voor WordPress of HubSpot, de keuze moet voornamelijk afhangen van welke activiteiten je met je website wilt beheren. Als het is om effectief en op het juiste moment te communiceren met je doelpubliek en alle marketingaspecten op één locatie te hebben, dan kunnen wij HubSpot zeker aanraden.

Hubspot in actie zien?