Zal inbound marketing werken voor mijn bedrijf?

Inbound Marketing
Written by Steven Van Duyse

Hoe weet je überhaupt of een vorm van marketing zal werken? Want misschien heb ook jij weleens op een beurs gestaan die tot minder leads leidde dan verwacht. Of een ad gerund met zo goed als geen respons. Of een e-mailmarketingcampagne uitgestuurd die uiteindelijk slechts een tiende van de beloofde revenue opleverde. Deze scenario’s zijn jammer genoeg niet altijd even onbekend: traditionele marketingcampagnes vragen vaak om een hoog budget, veel tijd en behoorlijk wat moeite. En als er dan niets uit de bus komt, is dit eens zo frustrerend.

Maar is inbound marketing dan zo anders?

Ja en nee. Ja, het is anders. Inbound marketing is immers 100% kwantificeerbaar en zorgt voor tal aan optimalisatiemogelijkheden. Bovendien speelt deze methodologie volledig in op het gedrag en de behoeften van de consument van vandaag, waardoor je zeker(der) kan zijn dat jouw boodschap aankomt bij de juiste mensen. Dit gezegd zijnde: nee, het is niet anders. Elk programma en elke methodologie gedraagt zich immers anders bij verschillende bedrijven, sectoren en klanten. Tot we exact kunnen vaststellen hoe alles bij jouw bedrijf binnenkomt, kunnen we ons ook bij inbound enkel baseren op beredeneerd giswerk. Het is dus even wachten vooraleer de echte inboundmagie kan beginnen.

Maar eens we zien wat er niet werkt, wel werkt en supergoed werkt… Dan kan je er zeker van zijn dat inbound marketing ook jouw bedrijf een stapje (of twee) hoger zal tillen.

Giswerk, gebaseerd op ervaring

rouletteHet voorspellen van inbound marketingresultaten is niet eenvoudig, maar het is niet onmogelijk. Vanaf je een beetje thuis bent in deze manier van werken, zal je ook beter kunnen identificeren welke tactieken er in het verleden al dan niet werkten. En met deze kennis in het achterhoofd zal ook je inschattingswerk erop vooruitgaan.

Zo kan je er bijvoorbeeld op gokken dat het een goed idee is om tien kwalitatieve, relevante én SEO-vriendelijke blogposts te publiceren. Want, uit ervaring heb je geleerd dat tien nieuwe en indexeerbare pagina’s ervoor zorgen dat je website hoger rankt dankzij de (voor jouw zaak relevante) keywords in deze teksten en daardoor meer bezoekers aantrekt naar je site. Je weet ondertussen ook dat een betere ranking meer bezoekers betekent. En je weet ook dat het delen van deze artikels op sociale media zorgt voor nog meer bezoekers en exposure.

Alles staat of valt met strategie, strategie en strategie

Als je er zeker van wil zijn dat inbound marketing ook voor jouw bedrijf zal werken, dan moet je beginnen met een geschikte marketingstrategie. Deze zorgt immers voor de stevige basis waarop je inboundplan gestoeld zal zijn. Zorg ervoor dat je op elke mogelijke vraag een antwoord hebt:

  • Wie zijn onze persona’s?
  • Wat zijn de boodschappen die onze prospect wil horen?
  • Wat zijn de verhalen die we willen vertellen?
  • Hoe zorgen we voor een emotionele connectie?
  • Hoe zorgen we voor een veilige omgeving?
  • Wat voor content moeten we voorzien?
  • Wat zorgt ervoor dat ons bedrijf eruit springt?

Enkel wanneer je een antwoord hebt op deze (en andere) vragen, dan ben je klaar voor inbound marketing.

Handel naar de verworven data

Er is geen enkele andere marketingmethodiek die zo veel data voorziet als inbound. Zo kan je elk soort marketingtechniek tot in detail bestuderen:

stijgende grafiek

  • Voor welke keywords je je content moet optimaliseren
  • Welke blogposts het meeste gedeeld worden
  • Welke blogposts het meeste gelezen worden
  • Wat voor content het meest gedownload wordt
  • Welke CTA’s goed of minder goed werken
  • Welke landingspagina’s het meest bezocht worden
  • Hoeveel leads je krijgt van organic searches (niet betaalde zoekresultaten), paid searchn sociale media en/of websites die naar jou verwijzen

Enkel een grondige analyse van deze verworven data zal ervoor zorgen dat je de gewenste resultaten kan bereiken. En hoe sneller je team handelt naar deze data, hoe beter het rendement van je inboundcampagne zal zijn.

Verander je doelen

in de roosHet is belangrijk om bepaalde doelen op te stellen. Maar het is nog belangrijker om deze doelen aan te passen naargelang de data die je onderweg verzamelt. Want naarmate je inbound campagne vordert, zal je steeds nieuwere, frissere en meer relevante data krijgen. Deze nieuwe informatie zal er bijgevolg steeds om vragen je doelen te verzetten.

Zorg daarom voor een maandelijkse reset van je doelen en zorg ervoor dat je team kort op de bal speelt zodat ze deze maandelijkse doelen halen. Wees pro-actief:

  • Krijg je te weinig bezoekers? Probeer wat nieuwe dingen uit: een gastblogger, content sourcing, of post content op private netwerken zoals LinkedIn. Of zet in op kwalitatieve emailcampagnes!

  • Heb je te weinig leads? Probeer ervoor te zorgen dat de juiste landingspagina’s bij de juiste mensen terechtkomen, zorg voor betere CTA’s of lanceer een educatief contentplan. Dit soort acties kan je uitvoeren in enkele dagen, waardoor je snel tot betere resultaten kan komen.

Belangrijk om te onthouden: niets is onvoorwaardelijk en voor altijd. De sector verandert voortdurend, waardoor we kort op de bal moeten spelen en met veranderingen moeten kunnen omgaan.

Inbound marketing: ja, graag!

Allemaal goed en wel, maar werkt inbound marketing nu wel of niet?

Ja. Absoluut. Want in tegenstelling tot traditionele marketingtactieken, zorgt inbound marketing voor een voorspelbare, meetbare en herhaalbare marketingstrategie.

Ben jij geïnteresseerd in de inbound marketingmethodologie en wil je weten of en hoe deze past binnen jouw bedrijf? Vraag dan volledig vrijblijvend onze inbound barometer aan: deze tool berekent vrijblijvend jouw groeipotentieel binnen deze techniek door je online aanwezigheid te analyseren op enkele essentiële factoren. Tot snel!

New Call-to-action