Starten met Google Analytics: 6 belangrijke tips voor beginners

Search Advertising, analytics
Written by Denis Vandepitte

Google Analytics is zowat de meest gebruikte digitale analysesoftware, maar het is beangstigend om te zien hoe weinig bedrijven kwalitatief omspringen met hun data collection. En vooral: hoe weinig relevante data er wordt gebruikt.

En dit gaan we oplossen. We hebben voor jou 6 elementen opgesomd waarmee je de beste inzichten uit Google Analytics haalt. Hiermee zal je ontdekken of je website alle moeite waard is, hoe je jezelf beschermt tegen corrupte data en hoe je al je marketinginspanningen correct evalueert. Om uit te zoeken hoe je je bedrijf laat groeien, moet je dus elk van deze elementen implementeren en activeren.

1.    Doelstellingenshutterstock_194396153-2.png

Met een beetje creativiteit kan je ongeveer alles opgeven als doelstelling. Maar waarom willen we zo graag doelstellingen? Wel, omdat dit de basis is waarop Google Analytics conversie baseert. En, conversie… Dat betaalt de rekeningen. 

Om uit te zoeken wat je precies moet tracken, moet je beginnen met het belangrijkste element van je website. Zoek je naar leads? Wil je inschrijvingen op je nieuwsbrief? Allemaal goed! Zorg er gewoon voor dat dit hoofdelement te allen tijde in de spotlight blijft staan.

Hoe zet je je doelstellingen op?

  1. Ga naar je Google Analytics standaard rapportages
  2. Klik op de ‘Admin’ knop
  3. Klik op ‘goals’
  4. Klik, vanuit een van de Goal sets, op ‘+Goal’

Eerst en vooral moet je beslissen welk doel je wil tracken met Google Analytics. Wil je betalingen tracken? Inschrijvingen verzamelen? Of gewoon een aangepast doel toevoegen? Vooral dat laatste zal je veel gebruiken. Vervolgens kies je een parameter die jouw conversiedoel triggert:

  • URL bestemming: trackt een doel wanneer mensen een specifieke URL bezoeken.
  • Duur van bezoek: het doel wordt gemeten van zo gauw iemand een bepaalde tijd op je site spendeert
  • Paginabezoek: zet x aantal paginabezoeken op om een bepaalde doelstelling te bereiken.
  • Gebeurtenis: Bepaalde trigger, zoals het afspelen van een video of het klikken op een button

Vervolgens eventueel een conversietrechter toevoegen (welke pagina's moeten er bezocht worden voor het vervolledigen van het doel), testen en klaar!

2.    AdWords

Als je AdWords gebruikt, dan moet je deze account koppelen aan je Google Analytics account. AdWords brengt immers een hele hoop data met zich mee waarvoor je betaalt: het is dus niet meer dan logisch dat je hier het meeste uit wil halen. Want, als je niet de tijd neemt om dit alles correct op te zetten, dan loop je het risico dat je betaalde search traffic als organisch search traffic gerapporteerd wordt. 

Stap 1: laat auto-tagging in Google AdWords toe

Dit zorgt ervoor dat AdWords elke link tagged, waardoor Google Analytics telkens weet dat de bezoeker van AdWords kwam.

  1. Log in in AdWords.
  2. Klik op ‘my account’ en erna ‘preference’.
  3. Zorg ervoor dat ‘auto-tagging’ op ‘ja’ staat. Is dit niet zo? Klik dan op ‘edit’ en vink ‘destination URL Auto-tagging’ aan.

Stap 2: link Google AdWords en Google Analytics

Dit zorgt ervoor dat al je fantastische Google AdWords data wordt geïmporteerd in Google Analytics.

  1. Log in in AdWords.
  2. Klik op de ‘tools and analysis’ tab en dan op ‘Google Analytics’
  3. Selecteer vervolgens de ‘already have a Google Analytics account’ optie, kies de juiste account en je bent klaar.

3.    Site search

Oké. Stel: je zou er zomaar achter kunnen komen wat mensen vinden van je site, en voornamelijk: wat ze vinden dat er ontbreekt op je site. Niks ‘stel’: dit kan gewoon! Koppel hiervoor je Google Analytics account aan je interne site search. Wanneer je dit doet, heb je de volledige lijst met keywords waarop je bezoekers zoeken op je website. Op deze manier zal je exact weten wat je bezoekers missen en wat ze moeilijk vinden.

shutterstock_230887714.jpgHoe zet je site search op?

  1. Ga naar je Google Analytics standaard rapport.
  2. Klik op de ‘admin’ knop rechtsboven.
  3. Klik op ‘profile settings’.
  4. Scrol naar beneden tot ‘site search settings’.
  5. Selecteer ‘do track site search’.

 

Nu moet je nog uitzoeken hoe je website interne zoektermen identificeert. Je site gebruikt hiervoor een ‘query parameter’. We moeten er dus voor zorgen dat Google Analytics weet dat ie moet zoeken naar dezelfde query parameter.

Hoe vind ik mijn Search Query Parameter?

Ga naar je website en geef een random zoekterm in. Kijk op de resultatenpagina naar je URL en zoek je zoekterm.

Bijvoorbeeld: stél dat Mia een zoekfunctie had, wat niet zo is, maar stel. En we zouden als zoekterm ‘Google AdWords’ ingeven. Dan zou de URL er hoogstwaarschijnlijk zo uitzien: blog.mia.be/?S=google+analytics

Voor de zoekterm zou dus een ‘=’ en ‘s’ staan. De ‘s’ is de query parameter voor deze hypothetische Mia blog site search. Uiteraard kan deze letter anders zijn, maar hij is meestal wel ‘s’ of ‘q’. Hoe dan ook moet je gewoon zoeken naar de letter of het woord voor de ‘=’.

Wanneer je weet welke letter of welk woord je search query parameter is, plug het dan in in de Query Parameter box in de site search instellingen van Google Analytics. Wanneer je dit hebt gedaan, hoef je enkel nog maar te wachten op de binnenstromende data. Zoek hierin de vaker voorkomende trends en los op waar de klant moeite mee heeft.

4.    Safety Net Profiles

Wat gebeurt er als je een typo hebt gemaakt in een van je filters? Of als je een doelstelling verkeerd hebt opgesteld en het pas drie weken later opmerkt? Dit soort fouten zijn in staat om je Google Analytics data te corrumperen zolang je ze gebruikt. Dus, wat kan je doen om er zeker van te zijn dat je altijd een back-up hebt? Hiervoor wil je twee bijkomende profielen creëren voor je Google Analytics account.

Het ‘rauwe data’ profielshutterstock_229476682.jpg

Dit profiel doet exact wat je ervan zou denken. Stel een nieuw profiel op, benoem het als ‘rauwe data’ en… kom er nooit meer aan. Dat is het. Blijf weg van filters, stel geen doelstellingen op en verander geen enkele instelling.

Het doel van dit profiel? Stilletjes data verzamelen in de achtergrond. Zo kan je dit account gebruiken als vangnet wanneer er iets mis zou lopen in je andere profielen. 

Het ‘test’ profiel

Vooraleer je nieuwe instellingen doorvoert op je hoofdprofiel, kan je ze ook testen op een dummy profiel. Op deze manier kan je experimenteren met bepaalde instellingen zoveel je wil, zonder dat je je zorgen moet maken over het corrumperen van je data.

Stel je testprofiel op met exact dezelfde instellingen als je hoofdprofiel: zo zie je exact hoe mogelijke nieuwe instellingen zich zullen gedragen en hoe ze je echte data zullen beïnvloeden. En als deze test goed gaat, dan kan je de nieuwe instellingen toepassen. En als er iets misgaat, dan kan je blijven aanpassen tot alles wél werkt.

En hoe creëer ik een nieuw profiel?

  1. Ga naar je Google Analytics standaard rapport.
  2. Klik op de ‘admin’ knop rechtsboven.
  3. Klik rechts op ‘new profile’.
  4. Benoem je profiel en selecteer je land en tijdzonde.
  5. Ga wild met je instellingen.

Opgepast: elke Google Analyticsaccount heeft een limiet van 50 profielen. Voor de meeste mensen is dit geen probleem. Maar als je een hele hoop website beheert, dan is deze limiet er soms sneller dan verwacht.

5.    Filters die intern verkeer uitsluiten

Google Analytics verzamelt data van elke bezoeker, tenminste zolang ze cookies en/of Javascript toelaten. Dus, hier hoor jij ook bij. En als je je website voortdurend aan het nakijken bent en/of content aan het updaten bent, dan is de kans groot dat een heel deel van het online traffic jij en/of je team bent.

Dit zorgt voor incorrecte data in je rapporten. In plaats van het verkrijgen van inzicht in het gedrag van de bezoeker, leer je enkel meer bij over hoe jij je gedraagt op je eigen site. En de manier waarop jij je website gebruikt, die is heel anders dan hoe je bezoeker de website gebruikt. Over nutteloos gesproken. Toch?

Maar, geen zorgen! Er is namelijk een manier om al het intern verkeer op je website uit te sluiten. Je voegt gewoon een filter toe via 'Admin' en 'Filters', waarbij je je eigen IP adres en dat van je thuis en van je collega's toevoegd. Zo kom je zelf niet meer in de reporting terecht. Stel deze filters dus zeker op. Open hierna na je testprofiel en zorg ervoor dat alles accuraat is opgesteld. Vergelijk het verkeer van jouw land tussen de twee profielen: als de filter werkt zoals het zou moeten, dan zou je minder verkeer moeten zien vanop jouw locatie.

6.    SEO rapportage via Google Search Console

shutterstock_176303798.jpgGoogle heeft een hele hoop SEO tools voor Google Analytics. Ze tonen je hoe je presteert binnen de zoekresultaten van Google. Vroeger kregen we alleen data over de keywords waarop mensen zochten. Nu kunnen we ook zien wat Google ziet:

  • Welke keywords zorgen voor de meeste vertoningen?
  • Wat zijn onze click through rates?
  • Hoe ranken we voor individuele keywords en wat is onze gemiddelde positie?
  • Wat is de click through data voor onze top landingspagina’s?

Vooraleer je deze SEO tools kan gebruiken, moet je wel nog eerst de Google Search Console op je website activeren en deze koppelen aan je Google Analytics account.

Dus.

Wil jij het onderste uit de Google Analytics kan halen en hiermee je bedrijf laten groeien? Implementeer dan zeker zeven bovenstaande tips in je online strategie: want enkel op deze manier krijg ook jij toegang tot al die kostbare data die Google Analytics voor je in petto heeft.

Heb jij nog vragen over Google Analytics? Contacteer dan zeker onze marketingspecialisten voor meer informatie. Wij beantwoorden graag al jouw vragen en delen advies op maat van jouw bedrijf. Tot snel!

contact opnemen met Mia